Många bilköpare uppskattar en riktigt tyst bil, särskilt på vår grova svenska asfalt. Men kan en bilmodell bli för tyst?
Den frågan ställdes på sin spets under utvecklingen av nya Rolls-Royce Ghost. Som vi tidigare berättat har märket nyss lanserat en ny generation av Ghost som är tystare än tidigare tack vare bättre ljuddämpning. Och då ska vi komma ihåg att förra modellen knappast var någon ”bullerburk”.
Läs också: Lyxmärkets knep för att ägarna inte ska behöva ladda själva
Men faktum är att bilen under den femåriga utvecklingsperioden faktiskt uppfattades som lite för tyst av flera testpassagerare. De kände sig yra och åksjuka, berättar utvecklingschefen Jon Simms i en intervju med Bloomberg.
Lösningen blev att ingenjörerna fick mäta ljudnivån på varje enskild pryl i interiören, inklusive stolsramarna, och se till att de ger ifrån sig en viss vibrationston som kallas ”viskningen”. De fick även skala bort en del ljuddämpning i karossen.
Att ha en helt tyst kupé uppfattas tydligen inte som helt positivt av öronen, enligt Rolls-Royce, och det kan ge upphov till åksjuka. Det blir därför intressant att se hur märket hanterar den kommande elbilsmodellen som förmodligen blir ännu tystare än dagens modeller med bensinmotor.
Läs också: Sveriges största bullertest – 50 bilmodeller
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det blir antagligen samma känsla som när man går in i ett ekofritt rum eller ett EMC-labb. Det krävs viss tillvänjning.
Den infällda grillen är så ful.
Jag tror att det här är en konstruerad myt av marknadsförarna, det är ju i så fall inte första gången när det gäller RR.
Även om bilen skulle gå så tyst att absolut inget hörs skulle det ju räcka med att sätta på lite musik i en eller annan form för att få väsen eller oväsen!
Åksjuka brukar bero på andra orsaker, t.ex svampig fjädring.
Tror inte problemet blir så mycket större för den rena elbilen. Bensinmotorn är ändå så tyst att det som hörs under körning är främst däckbuller utom i riktigt låga hastigheter.
Saabnisse,
Har du varit i ett ekofritt rum? Det är obehagligt, tycker jag.
Mäkinen, läste du andra raden i det jag skrev?
Det hjälper inte i ett ekofritt rum, men det finns inte en chans att en bil kan göras ekofri med alla rutor och hårda ytor!
Henrik skall du kommentera så gör det om artikeln, kommentera inte vad du tycker om de som gör inlägg.
Ingen bil är ekofri. Det finns gott om ytor som reflekterar ljud. Man blir åksjuk när sinnesorganen lämnar motstridiga uppgifter. När öronen påstår att bilen står stilla, ögonen säger att den rör sig.
Eller så kunde man lagt in lite bakgrundsljud i högtalarsystemet.
Om det nu överhuvudtaget har förankring i verkligheten alltså, det skulle ju kunna vara ett marknadsföringsknep för att komma undan faktumet att deras nya bil inte är tystare än någon annan modern bilkonstruktion.
har man lite anlag för tinnitus så är det extremt obehagligt att komma i ett ljudlöst rum, då förstärks upplevelsen och ljudet av tinnitus 10 gånger
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.