Nästa artikel
Risk för ännu dyrare diesel
Nyheter

Risk för ännu dyrare diesel

Publicerad 22 februari 2011 (uppdaterad 22 februari 2011)
Dieselpriset har på senare tid skenat iväg och är nu lika högt som bensinpriset. Vi frågar prisansvarig på OKQ8 om den krympande prisskillnaden.

Dieselbilsförare har under de senaste åren kunnat se hur dieselns prisövertag stadigt försvagats och nu kostar dieseln lika mycket som bensinen.

Erik Granström, prisansvarig på OKQ8, förklarar den krympande prisskillnaden med lagen om tillgång och efterfrågan.

– Enkelt förklarat så får man i raffinaderiet ut ungefär 40 procent diesel, 40 procent bensin och 20 procent övriga produkter. Den fördelningen är förutbestämd och går inte att påverka särskilt mycket. Under högkonjunkturer som den vi just nu befinner oss i, ökar efterfrågan på diesel vilket i sin tur driver upp priserna.

Är det den ökade försäljningen av dieselbilar i Sverige som ligger bakom?
– Ja, men bara till en mindre del. Det här handlar i första hand om förändringar på den globala marknaden. Råoljepriset har också stigit kraftigt men vi har inte påverkats så mycket av det eftersom den svenska kronan samtidigt har stärkts mot dollarna.

Hur tror du priserna kommer att utvecklas framöver?
– Det beror på hur medlemsländerna i Opec agerar. De har möjlighet att begränsa prisökningarna om de så önskar. På sikt kommer dock drivmedelspriserna att fortsätta stiga och det är möjligt att diesel till och med blir dyrare än bensinen.

Diskutera: Vad tycker du om senaste tidens dieselpriser?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-22 08:55
JLA (ej verifierad)

Sen höjs ju även skatten på diesel. I år höjdes den med 20 öre plus moms och nästa år kommer samma höjning. En annan stor orsak till dyr diesel i Sverige är att vi har en icke konkurrensutsatt dieselkvalité där i princip Preem är den enda producent som har någon överkapacitet. Vi är ensamma i världen om denna kvaité och nu när dieselkonsumtionen ökar i Sverige så tar diesel av MK1 kvalité slut, vilket då leder till onödigt höga priser.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-22 10:41
789 (ej verifierad)

Nu blr det ännu fördelaktigare att blanda etanol i bensinen. Toyota Avensisen kör vi på minst 30% etanol på vintern och minst 50% etanol övrig tid. Det går utmärkt.

www.etanol.nu

#3 • Uppdaterat: 2011-02-22 10:47
emellertid (ej verifierad)

Fullkomligt normalt att dieselpriset höjs mycket nu när det snart säljs mer dieselbilar än bensin. Man vill ju såklart tjäna mer pengar då.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-22 13:00
skoda prisvärd (ej verifierad)

"Risk för ännu dyrare diesel"

Vilken idiot sätter rubriker här? Är det något man KAN räkna med så är det att priset går upp!

#5 • Uppdaterat: 2011-02-22 20:14
hexagone (ej verifierad)

Det inte diesel som kostar men skatten 70%

#6 • Uppdaterat: 2011-02-22 23:36
Evert J (ej verifierad)

Ganska enkelt altfler har skaffat miljö dieselbilar med partikelfilter dom senaste åren och då passar man på att höja dieseln. Så det där med miljösnacket nää
Bränslepriserna hade nog höjts till samma nåvå om bilarna gick på tomatjuice eller havsvatten.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-23 08:41
JLA (ej verifierad)

"Vem bryr sig om dieselpriset?"
Alla som handlar något som transporterats av lastbilar
Alla som handlar produkter från jordbruket.

"Bönderna har billig diesel hemma på gården!"
Bönder betalar samma pris som alla andra förutom att de har en mängdrabatt på ca 1kr per liter. De får ju även räkna av momsen som alla andra företag, men kvar så är det ändå kännbara pengar.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-23 12:25
Börje bilkunnig (ej verifierad)

JLA: Vem citerar du?

#9 • Uppdaterat: 2011-02-23 12:49
JLA (ej verifierad)

hmm.. Det citatet jag citerade försvann.. mycket knepigt.... Jag hopaps inte jag drömde i alal fall, för så trött är jag inte.

#a • Uppdaterat: 2011-02-23 12:51
emellertid (ej verifierad)

Det är nog virus på denna hemsidan för massor med kommentarer försvinner :D

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.