Under hela förra året kunde den som köpte ny dieselbil, som klarade miljögränsen på 120 gram koldioxid per kilometer, få 10 000 kr i miljöpremie. Hade bilen dessutom partikelfilter blev det 6 000 kr extra, totalt 16 000 kr alltså. Idag finns inte partikelfilterrabatten längre, men den som slog till före årsskiftet kunde tillgodogöra sig båda rabatterna.
En bra affär ekonomiskt som inte blev sämre av dieselbilens låga förbrukning, men också en bra insats för miljön. Vad händer då? Jo, priset på diesel skjuter i höjden med raketfart och passerar för första gången i historien priset på bensin med närmare en krona. Snopet!
Inte blir det bättre av att de flesta bedömare tror att dieselpriset kommer att ligga kvar på en hög nivå. I senaster numret av Vi Bilägare (6/2008) har vi försökt reda ut varför dieseln plötsligt blivit så mycket dyrare.
Ökad efterfrågan i kombination med bristande raffinaderikapacitet anges vara den främsta orsaken. Och visst har efterfrågan ökat, i Sverige säljs det nu för första gången mer diesel än bensin. Så har vi också det tredje högsta priset i Europa, det är bara Norge och Storbritannien som tar ut runt en krona mer. Hos vår granne Finland är dieseln 1 krona och 50 öre billigare per liter. Billigast i Europa är Lettland där dieseln kostar 9.41 kr litern.
Att stimulera den lovande trenden med en övergång till lågförbrukande dieselbilar är helt rätt ur miljösynpunkt. Därför är det olyckligt att den dieselboom vi sett det senaste året nu kanske kommer av sig på grund prishöjningen på bränslet.
Men det behöver inte bli så, regeringen har ett motmedel i sin hand om den bara är beredd att använda sig av det. Genom att, åtminstone tillfälligt, ta bort straffskatten, närmare 60 öre litern, på importerad, svavelfri diesel skulle priset kunna sänkas till en nivå i närheten av där det låg tidigare.
Frågan är förstås om den viljan finns, skattekronorna har en tendens att väga tyngre än miljöintresset när det väl kommer till kritan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej! Den skall inte sänkas. Möjligtvis skall fordonsskatten sänkas.
Det är inte diesel (bärnsle) som är bra, det är dieselmotorn. Dags att köra etanol i dieselmotorer (se BSR och Scania).
Diesel-skatten bör höjas. Varför då? Jo, en liter diesel innehåller mer energi än en liter bensin. Förbränner man en liter diesel blir det dels högre koldioxidutsläpp och dels fler gånger högre kväveoxidutsläpp jämfört om man förbränner en liter bensin. Alltså bör skatten per liter bränsle vara högre för diesel än för bensin. Så höj diesel-skatten snarast. Bortsett ifrån koldioxid och kväveoxisutsläpp har även dieseln farliga partikelutsläpp som inget partikelfilter stoppar, de är för små. Troligen är dessa partiklar mycket farliga.
Som Magnus påpekar så går en diesel med fördel att köra på förnyelsebara bränslen, tex etanol. En av de stora fördelarna med etanol är enligt BSR att partikelutsläppen nästan elimineras och alla andra utsläpp minskar kraftigt. Där har vi en del av framtiden. Inte fler bilar som drivs av fossil diesel och orsakar allvarliga utsläpp.
Självklart ska inte fossildieselskatten sänkas.
Däremot hoppas jag att den höga fordonsskatten för dieselfordon istället läggs på literpriset. Det höga literpriset på fossildiesel är en förutsättning för att det ska komma alternativ med låga CO2-utsläpp, som tex syntetisk diesel producerad av biomassa. Fram till nu har det pga det låga fossildieselpriset inte gått att bygga fabriker för BTL-diesel. För vilka investerare vill satsa pengar på något som blir dyrare per liter och som därmed inte går att sälja.
Ett sätt att lindra kostnaden av det höga fossildieselpriset är annars att köra snålare, sk EcoDriving.
Dieselpriset är uppenbart inte tillräckligt högt ännu för många dieselbilsförare. För det finns nog ingen grupp som har så svårt att låta bli tomgångskörning. Max 1 minuts tomgångkörning gäller även dieselbilar ;-)
Jag instämmer med Peter, slopa den höga fordonsskatten för dieslar och höj skatten per liter diesel istället. Då lönar det sig plötsligt att köra lite eller mindre med en diesel-bil. Nuförtiden är det nästan tvärt om, att folk tycker de "tjänar" ju mer de kör med en diesel-bil. Det känns inte vettigt.
Sänk dieselskatten omedebart i stället!
För 8 år sedan kostade nästa diesel hälften av vad en liter bensin kostade. Varför är denna ekvation inte lika idag?
Men nu när staten har lurat alla att köpa dieselbilar och fabrikanterna satsat på att förbättre bränsleekonomin, miljöaspekten då slår både oljebolagen samt staten till med höjda priser! Skandal att inte folk reagerar mer mot detta. Mindre förbrukning är väl bra om dieselbilar kan göra detta för miljön m m. Varför straffas dessa då nu i efterhand?
Skulle var intressant att veta vad är skatten för diesel och vad är skatten för bensin idagsläget?
Vad tjänar oljebolagen på dessa olike drivemedel?
Skattesats desel vs bensin
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12303
RJ
Självklart skall skatten på diesel sänkas eftersom det är ett miljömässigt bättre alternativa än både etanol och bensin (se bl.a. följande länk http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1292455.svd eller läs en artikel ur IVA - Ingenjörsvetenskapsakademin från den 24 maj 2008 http://www.iva.se/ angående etanol). Dels har dieselmotorn bättre verkningsgrad än både motsvarande för bensin/etanol och dels bättre vridmoment vilket gör att motorerna kan göras mindre = lägre förbrukning och utsläpp bl.a.
Probelemt är bara att snedvriden debatt med fastlåsta positioner gör att klarsynhet saknas med en helthetssyn på miljön. Enligt prof. John B Heywood vid MIT (en av världens ledande experter på förbränningsmotorer) står bilismen för 6% av de totala utsläppen av koldioxid. Det finns m.a.o. större miljöbovar en vi bilister!
Ytterligare en intressant länk angående minskat oljeberoende i Sverige där diesel och hybrid nämns som alternativa till bensin http://www.iva.se/templates/page.aspx?id=4400
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.