Nästa artikel
Renault Mégane – nu även som sedan
Nyheter

Renault Mégane – nu även som sedan

Publicerad 13 juli 2016
Renault Mégane Sedan 2017.
Halvkombin och kombin presenterad – här kommer sedanversionen. Men den kommer inte att säljas i Sverige.
Förra året presenterades nya versionen av Mégane. Den följdes av kombiversionen i mars 2016 och nu är det alltså dags för fyrdörrars sedanversionen att göra entré.

I bagageutrymmet får det plats 508 liter, vilket är bara är 13 liter färre än kombiversionen Totalt finns fem olika motoralternativ, men de skiftar, beroende på marknad. De två bensinmotorerna heter SCe 115 och TCe 130 och dieselversionerna heter dCi 90, dCi 110 och dCi 130.

Renault Mégane i sedanversion tillverkas vid Bursafabriken i Turkiet och ska säljas i ett tjugotal länder. Den kommer inte att säljas i Sverige.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Mégane Sedan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-13 14:58
107Carlsson

Förmodligen en rent marknadsmässig bedömning. Om ingen köper sedaner finns ingen anledning att ta in några hyllvärmare. Andra märken har gjort likadant på vissa modeller. Kan kanske fås på beställning hos nån Renaulthandlare.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-13 15:13
adzam

Inte säljas i Sverige...varför ska svenskar vara så otroligt praktiska hela tiden bara kombi å halvkombi. Låt oss som vill köpa sedan få göra det även om vi är få.

#3 • Uppdaterat: 2016-07-13 16:52
V8-Power

Den där var ju otroligt snygg!
Är det den svenska designern som slagit till igen (Agneta Dahlgren)?

#4 • Uppdaterat: 2016-07-14 12:58
Styggavargen

Om det skiljer så lite last förmåga så hade jag köpt sedan versionen.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-14 13:24
Pi

Snygg - men synd att Renault nogsamt undviker att ha bilder med på bagageutrymme och luckan så man kan se hur det ser ut i lastutrymmet. Risken finns att det trots stort utrymme är ett "brevlåde-inkast" och i så fall finns nog anledningen där till att välja kombin.

#6 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Jag har haft Renault megane ll sedan. Den var troligen från Turkiet med. Kvalitetsmässig var den riktigt eländig och därav tröttsam. De flesta sedaner tillverkas i låglöneländer och är tänkt för samma marknader som helst undviker kombi och halvkombi. Förstås pratar vi inte premiumbilar. Kvaliteten håller inte för väst europeiska länder annars ser jag inget hinder att sälja sedanmodellen bredvid kombi och halvkombi. Det tillför inget extra besvär för tillverkarna, delarna är ändå lika! Synd för jag själv föredrar sedaner i mellanklassen, både storleksmässigt och prismässigt. Enda alternativet är Mazda 3 sedan, Skoda Oktavia och kanske Skoda Rapid ( om sedanen finns kvar). Ingen Jetta, ingen Ford Fokus, Ingen Peugeot 308, ingen Citroën C4, inte Hyundai i30 , i40 ,Kia eller Corolla heller. Riktigt tråkig.

#7 • Uppdaterat: 2016-07-15 09:09
Pi

Fast Turkiet är ju en rätt stor biltillverkar-nation där bl a Toyota har tillverkning så att bilen är tillverkad där borde inte vara nåt problem i sig.

#8 • Uppdaterat: 2016-07-15 09:15
Hackenbush

@adzam, det är som tur är fortfarande tillåtet att köpa den bilmodell man vill i Sverige.
Att kombi och halvkombi är populärast är för det är vad folk vill ha. De som vill köpa en sedan har trots allt lite att välja på så det räcker nog för att tillfredställa även dessa köpare.
Det är inte fel att vara praktisk. Köper man en halvkombi så får man kombins praktiska lastutrymme samtidigt som man får en sedans snyggare design. Detta är det mest ultimata tycker jag,

#9 • Uppdaterat: 2016-07-15 11:30
Roger Skagerström

Halvkombin du nämner dock Hacke finns det väl knappt en handfull kvar av längre? Mondeo, A5, Insignia? Superb och Octavia med ifs. Även om Superben ur den synpunkten är lite underlig.

#a • Uppdaterat: 2016-07-15 12:20
benny karlsson

Halvkombi är väl att blanda det bästa ur 2 världar? Både snygg och kombi på sammas gång, kan det bli bättre? Tror att A-stolpens lutning är fel för mig, AJJ vid varje in/ur-steg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.