Nya Renault Mégane.
Renault släpper bilder på fjärde versionen av den kompakta sedanen, som gör sin debut på Frankfurtsalongen.
Det är 20 år sedan Mégane för första gången såg dagens ljus. 6,5 miljoner sålda exemplar senare är det dags för generation fyra.
Utseendemässigt följer Mégane Renaults nya designprofil som man även hittar element av hos Talisman. Bland annat har fram- och baklyktor fått ett nytt utseende. Sedanen har även vuxit några centimeter på bredden.
Vid lanseringen erbjuds också en GT-version av Mégane.
Några mer specifika uppgifter om pris och lanseringsdatum har inte Renault offentliggjort än, den informationen kommer först vid bilsalongen i Frankfurt.
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Mégane?
Utseendemässigt följer Mégane Renaults nya designprofil som man även hittar element av hos Talisman. Bland annat har fram- och baklyktor fått ett nytt utseende. Sedanen har även vuxit några centimeter på bredden.
Vid lanseringen erbjuds också en GT-version av Mégane.
Några mer specifika uppgifter om pris och lanseringsdatum har inte Renault offentliggjort än, den informationen kommer först vid bilsalongen i Frankfurt.
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Mégane?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Designspråket ser bättre ut på den större Talisman, men man kan ju inte undgå att Renault har lyft sin design till en ny nivå. Gillas!
Snygg bil, det enda som jag spontant inte gillar är den höga midjan, och små rutor. Ser barn ut i baksätet?
Ser högst tilltalande ut. Tyvär får man anta att de har lika eländiga utrustningsalternativ som Kadjar. Vill man ha bensinmotor pga av relativt korta årliga körsträckor kan man inte få xenon/LEDljus eller backkamera. Autobromsen på Kadjar är dessutom substandard, med avsaknad av citybroms. Obegripligt att man inte lyfter över autobromssystemet från Nissan som den i övrigt delar teknik med. Idioti att vänta till facelift om 3 år med denna självklara uppdatering, den borde genomföras redan nu. Känns som en halvmesyr i denna version om den blir utrustad som Kadjar, särskilt betr halogenljuset.
Känns som Renault är på gång ordentligt både kvalité och designmässigt.
Det är väl som med alla andra nya modeller - initialt dyra och med relativt låg standardutrustningsnivå men efter ett år eller så har priset gått ner och utrustningsnivån gått upp...:)
Sen håller jag med dig IngoS om både Renaults B-betonade autobroms och trolig avsaknad av backkamera (och bättre belysning) - om det blir som du gissar vilket vi väl då får hoppas att det INTE blir... :)
Och risken finns väl också att den inte heller har adaptiv farthållare - i vart fall inte som standard. Man må skälla på Golf men den har ju både city-autobroms och adaptiv farthållare som standard vilket många tycks glömma när dom diskuterar priset på den bilen.
Och att backkamera saknas idag på såpass många modeller fattar jag inte alls när bilarna har stora fina displayer och det enda som saknas är en liten sketen kamera på bakluckan - en sak som knappast kostar mer än maximalt nån hundring att montera.
Med vettig utrustning relativt priset så tillhör nog även jag de som kommer närmare en Renault vid nästa bilbyte...
En sån där bildesign man lär se i verkligheten för att kunna avgöra om den är snygg eller inte...
Men Clio säljer ju bra och så lär även denna göra förmodar jag, om bara priset är rätt så lär den kunna sno åt sig kunder från Golfen som blivit väl dyr.
Som redan konstaterats, Renault är på gång.
Renault erbjuder faktiskt backkamera till flera av sina bilmodeller, men IngoS:s kritik handlar mer om att han vill ha högsta utrustningsnivå i kombination med bensinmotor. För Renaults större modeller så är det diesel som gäller, för det är det som europeiska kunder är mer intresserade av - diesel har även en hög andel av försäljningen i Sverige. Renault Kadjar kan absolut fås med både backkamera och full LED-ljus Vision Plus, det är då versionen Bose som gäller med Techno-paketet, man får även automatisk parkeringshjälp. Och då gäller dieselmotor. Exakt vilja motorer, utrustningsnivåer och tillval som kommer att gälla för nya Mégane för svenskt vidkommande - det återstår att se.
Barn far illa i en Renault
Snygg bil, bara ett fel.
Raphael, om man vill ha bensinmotor och backkamera får man alltså välja ett annat fabrikat! Märkligt.
Bor man i stan och har många korta körningar och kanske inte kör mer än 1000-1500 mil om året är det inte vettigt med diesel, men man vill kanske backa säkert ändå!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.