Med den nya elbilen Megane E-Tech Electric vill Renault konkurrera med bilar som Volkswagen ID.3 och Peugeot e-2008.
Bortsett från namnet delar den eldrivna crossovern ingenting med tidigare Megane-modeller. Bilen bygger på en ny elbilsplattform kallad CMF-EV, som är resultatet av Renaults allians med Nissan och Mitsubishi och som även utgör grunden för Nissans kommande elbil Ariya.
Med den nya plattformen har man utnyttjat paketeringsmöjligheterna som kommer med en elektrisk drivlina. Med sina 4,2 meter är bilen kortare än en vanlig Megane, men har trots det ett axelavstånd på hela 2,7 meter vilket ger generösa innerutrymmen.
Renault gör också ett stort nummer av att de lyckats begränsa bilens vikt till 1 624 kilo. Det är delvis på grund av batteripaketet, som har en ny typ av batterikemi som ger 20 procent större energitäthet jämfört med småbilen Zoe. Bilen använder också en ny typ av elmotorer med lägre vikt än tidigare varianter.
Medan Nissan Ariya kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift driver Megane E-Tech enbart på framhjulen. Renault menar att det också sparar vikt, eftersom man då slipper dra elkablar och kylslangar till bakänden av bilen.
Modellen kommer i två olika utföranden med olika räckvidd, motoreffekt och batteristorlekar. Den dyrare versionen med 60 kWh batterikapacitet har 218 hästkrafter och en räckvidd på 47 mil enligt WLTP-testmetoden. Enligt Renault ska det räcka till 30 mils motorvägskörning i 130 km/h.
Den billigare versionen har ett batteri med 40 kWh, vilket räcker till 30 mils räckvidd enligt WLTP. Här är också motoreffekten reducerad till 130 hästkrafter.
Båda versionerna kan snabbladdas med upp till 130 kW, vilket ska ge upp till 30 mils räckvidd efter 20 minuters laddning. Växelströmsladdning sker med upp till 22 kW.
I sitt snabbaste utförande ska bilen klara 0–100 km/h på 7,4 sekunder. Dragkrok erbjuds också, men dragvikten är begränsad till 900 kilo.
Interiören domineras av två stora bildskärmar. Multimediasystemet är precis som i Volvo och Polestar baserat på Googles Android-mjukvara, vilket innebär att exempelvis Google Maps och Google Röstassistent är förinstallerat.
Renaults nya elbil ska byggas i en fabrik i franska Douai, som i framtiden ska kunna producera 400 000 bilar varje år.
Modellen kommer till Sverige våren 2022. Priset är ännu inte fastställt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 2024-01-02 00:06 Renault Megane E-tech EV60…
- 31 augusti 2023 Ser ganska bra ut, men…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.