När företag som Volvo och Ford säger att de uteslutande ska sälja elbilar i Europa vid 2030 väljer Renault en lite försiktigare linje. Om mindre än tio år räknar den franska biltillverkaren med att 90 procent av försäljningen i Europa utgörs av elbilar.
– Självklart kommer resten vara hybrider och laddhybrider. Vi kommer inte ge upp dem utan de kommer följa med oss långt efter 2030, säger Renaults chef Luca de Meo under ett digitalt seminarium.
Han är relativt ny på posten på Renault och kommer närmast från Seat. De Meo presenterade i början av året radikala planen "Renaulution" för att få Renault på fötter efter en tuff tid ekonomiskt.
Nya plattformar för eldrift
Renaultgruppen planerar att släppa 10 nya elbilar, varav 7 av dem Renaultbilar. Även sportbilsmärket Alpine, som blir ett dedikerat elbilsmärke, planerar tre nya modeller.
Till sin hjälp i arbetet med de nya elbilarna har Renault två dedikerade plattformar, CMF-EV och CMF-BEV. CMF-EV med upp till 58 mils räckvidd enligt WLTP är tänkt för större bilar i C- och D-segmenten. Nya eldrivna MéganE med lansering 2022 kommer att baseras på denna grund.
CMF-BEV med upp till 40 mils räckvidd är den billigare varianten för mindre bilar i B-segmentet och tillverkningskostnaden sänks med 33 procent jämfört med nuvarande generationen av elbilen Zoe. Retroinspirerade Renault 5 kommer att byggas på denna bas. Det verkar också finnas idéer om att fortsätta spinna på återupplivandet av gamla modellnamn: Under seminariet visades en glimt av något som går under arbetsnamnet 4ever, och detta anspelar troligtvis på småbilen Renault 4 som presenterades på 1960-talet och byggdes fram till 1994.
»Vi siktar på att halvera priset på batteriet på 10 år och på samma tid dubbla energidensiteten.«
Renault vill pressa ner priset på elbilar för att kunna göra dem tillgängliga för alla och för att det ska bli verklighet satsar man på batteriutveckling.
– Idag utgör batterier 40 procent av kostnaden i ett elektriskt fordon, motorn 10 procent, plattformen 20 procent och resterande 30 procent är andra delar av bilen. Att kunna kontrollera batterikostnaden är avgörande för att göra en kostnadseffektiv elbil. Vi siktar på att halvera priset på batteriet på 10 år och på samma tid dubbla energidensiteten, säger Gilles de Borgne, utvecklingschef på Renault.
Solid state-batterier 2030
Kemin i batterierna är NMC, närmare bestämt nickel, mangan och kobolt. 2030 hoppas Renault på att ha lyckats tagit fram bilindustrins heliga graal, solid state-batterier, som använder fast istället för flytande elektrolyt.
Renault ska också konstruera sin egen elmotor och de tekniska förbättringarna hamnar i bilar från 2024. Motorfabriken hamnar i Frankrike och där byggs även elbilar och batterier i ett gemensamt tillverkningscenter som Renault hävdar blir Europas största. Det ska också satsas på återvinning av uttjänta bilbatterier.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.