Den elektriska småbilen Renault Zoe har sedan den introducerades 2012 sålts i 268 000 exemplar i Europa. 2020 var den mest sålda elbilen i regionen. Men sedan kom Volkswagen med sin ID-familj, samtidigt som Tesla har fått upp farten med Model 3 och läget blev tuffare för Zoe.
I april blev ID.4 Europas bäst säljande elbil och månaden efter tog Tesla Model 3 över förstaplatsen, enligt statistik från Jato Dynamics.
Att konkurrensen tätnar kanske är orsaken till att Renault väljer att ta bort Zoe ur produktutbudet om några år.
– När Zoe i slutet av 2024 avslutar sin livscykel kommer den upphöra att tillverkas. Men, kommer att ersättas av naturligt av nya produkter vi presenterat, så det blir inget hål i utbudet, försäkrade Renaults chef Luca de Meo på ett seminarium om Renaults eldrivna framtidsplaner.
Och produkterna han syftar på som ska ersätta Zoe är retroinspirerade Renault 5, samt projektet 4Ever, som troligtvis är ett elektriskt återupplivande av Renault 4. På seminariet sades att kostnaden för Renault 5 är 33 procent lägre än för nuvarande generation Zoe, vilket gör det svårt för bilen att konkurrera med de modernare elbilsplattformarna från Renault.
I från början kunde Renault Zoe inte snabbladdas, med lagom till tredje generationen 2019 åtgärdades detta, plus att batterikapaciteten ökades på. Vi Bilägare provkörde då bilen med sammanfattningen att den är en snyggt paketerad, men kan i avsaknad av vissa komfortdetaljer få det tufft i den växande elbilskonkurrensen.
Vi bilägare ställde också Renault Zoe mot Hyundai i10 och Volkswagen e-Up i ett test av pendlarbilar i litet format. Zoe lovordades för bra rostskydd, ljus och låga ljudnivåer, men ägandekostnaden sköt i höjden och fjädringen ansågs vara i simplaste laget.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.