Renault har visat upp en ny konceptbil kallad Emblème. Under skalet är den en kombination av hybridbil och bränslecellsbil.
Den här tekniken har visats upp tidigare av Renault och än så länge har den inte satts i serieproduktion. Det återstår att se om den blir verklighet nu. Den har även undersökts och skrivits av hos Mercedes.
Hybrider finns i Renaults modellprogram redan i dag, men där kompletteras elmotorn med en bensinmotor. Här är det i stället en vätgasdriven bränslecell som står för framdrivningen när strömmen i det 40 kWh stora batteriet tar slut.
Batterieldriften används på kortare körsträckor medan bränslecellen tar vid på långresa. Då har drivlinan en verkningsgrad på 60 procent vilket är mycket högre än i en vanlig bensin- eller dieselbil, men också betydligt lägre än i en batterielbil.
Fördelen med den här lösningen är enligt Renault dels att det inte behövs ett lika stort batteri, vilket sänker utsläppen under tillverkningen, och dels att bilen blir lättare. Konceptet väger in på 1 750 kilo vilket beskrivs som betydligt mindre än vad motsvarande batterielbil skulle väga.
Förutom den dåliga verkningsgraden är problemet med vätgasbilar att det inte finns tillräckligt många mackar att tanka vid – åtminstone i Sverige och många andra europeiska länder.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 2024-10-16 07:35 Det finns några som tror på…
- 2024-10-15 21:49 JKi skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.