Nästa artikel
Renault: Det är vätgasbilarnas största utmaning
Nyheter

Renault: Det är vätgasbilarnas största utmaning

Publicerad 23 maj 2022 (uppdaterad 24 maj 2022)
Renaultchefen är inte övertygad om vätgasdriftens fördelar trots att märket visat upp flera bränslecellsmodeller.

Renault har nyss visat upp konceptbilen Scenic Vision som är en vätgashybrid. Tekniken innebär att bilen kan köras som en vanlig batterielbil, men när batteriet är urladdat kan det laddas upp av en bränslecell som tankas med vätgas.

Men trots att Renault presenterat både konceptbilen, transportbilar med samma teknik och en förbränningsmotor som körs på vätgas är koncernchefen Luca de Meo inte säker på att tekniken är något att satsa på.

– Vätgas har en roll. Men i bilar – ärligt talat, vem vet? Utmaningen är att göra kostnaden acceptabel för kunderna. Det diskuteras fortfarande hur laddnätverket för elbilar ska bli tillräckligt bra. Men jämfört med ett nätverk med vätgasmackar är det enkelt, sa han i samband med premiärvisningen av Scenic Vision.

När det gäller transportbilar är Luca de Meo lite mer övertygad.

– I vissa fordonsflottor ses batterieldrift inte som en lösning utan som ett hinder. De tycker att de behöver köpa två bilar istället för en, där en kan köras medan den andra laddas. Vätgas kan lösa det problemet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 26 maj 2022 Hyrde en Toyota Mirai för…
  • 24 maj 2022 saabnisse skrev: Se där! En…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.