Nästa artikel
Renault godkänner HVO
Nyheter

Renault godkänner HVO

Publicerad 11 februari 2019
Men bara nya dieselbilar får grönt ljus att använda drivmedlet.
Efter att en tid ha bedrivit tester med ett hundratal bilar har biltillverkaren Renault bestämt sig för att godkänna HVO100 som fullgott alternativ till diesel i personbilar och transportbilar. 

Men klartecknet gäller bara nya bilar, tillverkade från vecka 48 2018 (se fullständig lista i faktarutan). De godkända bilarna kommer att förses med märkning i tanklocket där XTL är beteckningen för HVO.

Ren HVO, så kallad HVO100 är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Jämfört med vanlig diesel kan de totala koldioxidutsläppen sänkas med upp till 90 procent med HVO100. Kemiskt finns mänga likheter med vanlig diesel, men HVO100 avviker den europeiska standarden för diesel och därför godkänner inte alla biltillverkare att den används som bränsle.

2016 beslutade Peugeot och Citroën att godkänna det och Nissan har tidigare också gett klartecken. Volvo, Mercedes och Volkswagen testar fortfarande. 

I avsnitt 86 av Vi Bilägares podcast pratade vi om HVO. Lyssna här!


Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
Bilar godkända för tankning med HVO

(Modell, motor, produktionsvecka)



Clio/Clio Sport Tourer: dCi 90, dCi 90 EDC: från v.48/2018

Mégane/Mégane Sport Tourer: dCi 115, dCi 115 EDC: från v.48/2018

Grand Scénic: dCi 120, manuell växellåda: från v.49/2018

Espace: dCi 160 EDC, dCi 200 EDC: från v.03/2019

Koleos: dCi 175 EDC,  4x4: från v.03/2019

Kadjar: dCi 115, dCi 115 EDC: från v.08/2019

Talisman: dCi 120, dCi 150, manuell: från v.09/2019

Talisman: dCi 160 EDC, dCi 200 EDC: från v.09/2019



Nya motorvarianter tillkommer löpande. Bilar tillverkade innan angivna datum omfattas inte av godkännandet. Tidsplanen för transportbilar offentliggörs inom kort.




 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#2 • Uppdaterat: 2019-02-11 10:37
L. Mäkinen

Det skulle vara roligt att veta vilka tekniska egenskaper som skiljer mot vanlig diesel. Densiteten är en sak, men smörjning, antändning, flamutbredning osv har jag inte sett nånstans.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-11 10:53
pinjong

Då borde väl Duster med dCi 115 också vara godkänd.

#4 • Uppdaterat: 2019-02-11 14:31
Raphael

Det var väntat att Renault skulle godkänna, för Nissan har samma motorer och de har ju godkänt.

Toyota har slutat med dieslar i personbilar, men transportbilarna i Proace-serien görs av PSA (Peugeot/Citroën) och de dieselmotorerna är godkända för HVO.

#5 • Uppdaterat: 2019-02-11 18:37
L. Mäkinen

Milkylainen,
Eftersom jag inte har sett såna datablad och vet att inget är bäst på allt så frågar jag.
Man kör ju inte en turbomotor på bränsle till en sugis om man vill ha max. Jag tror att det är likadant med HVO kontra riktig diesel.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-11 22:19
Raphael

Jag tror absolut att biobränslen har framtiden för sig, jag tror inte på en framtid där alla har elbilar. Jag tror det behövs komplettering av biobränslen för att klara behovet. Den tillverkare som inte ser det, är den som verkligen har ”målat in sig i ett hörn”. Renault satsar både på batteribilar och på diesel. Och de har även en dieselhybrid, finns till Scenic men den säljs inte i Sverige.

#7 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Milkylainen, enligt den europeisk märkning av drivmedel som infördes oktober förra året, betyder XLT i detta förenklade sammanhang det samma som HVO 100 %. Men visst kan begreppet ändå vara något förvirrande. En annan liknande variant i Europa är B100, alltså biodiesel som består av 100 % RME, trots att B100 skulle kunna vara tillverkad av en rad andra oljeväxter (vilket är vanligt i andra delar av världen).

#8 • Uppdaterat: 2019-02-12 08:53
L. Mäkinen

Milkylainen,
Du verkar ha koll på detta!
Är det långsammare flamutbredning på HVO än på diesel? "Bättre" måste ju bero på om man vill ha ett långsamt förlopp eller ett snabbare. Om det är långsammare borde man kunna få bättre förbrukning, men riskera att cylindertrycket blir för högt (inget för Subarudieslar exempelvis). Moderna dieslar är ofta byggda för att klara högre varvtal än tidigare. Får man problem där?

Se inte det jag skriver som kritik mot HVO. Jag försöker bara lära mig.

#9 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Cetantalet, alltså tändvilligheten är betydligt högre hos HVO än vanlig diesel. Bilen tankad med HVO startar därför lättare när det är kallt, förbränningen blir bättre och den blir piggare.

#a • Uppdaterat: 2019-02-11 18:14
milkylainen

L. Mäkinen: Finns nog ingen punkt som HVO inte är bättre på. Många saker det är bättre på mäts inte i nämnvärd utsträckning.
Finns hur många datablad som helst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.