Vi Bilägare har tidigare i år skrivit om Chevrolet och Skodas försäljningsrekord och Volkswagens storvinster. På annat håll i bilbranschen har man dock lättare att hålla sig för skratt.
Renaults rörelseresultat sjönk nämligen med 19 procent första halvåret 2011 jämfört med samma period förra året, skriver 4WheelsNews. En låg efterfrågan på den europeiska marknaden förvärrades av leverantörsproblem och högre kostnader för material.
Enligt Renault kostade jordbävningen i Japan, som var del i leverantörsproblemen, företaget 150 miljoner kronor, skriver 4WheelsNews. Leverantörsproblemen beräknas avta under andra halvåret.
Renaults marknadsandelar i Europa sjönk från 10,5 procent till 9,5 procent, skriver 4WheelsNews.
Enligt 4WheelsNews sjönk vinsten från 780 miljoner euro första halvåret 2010 till 630 miljoner euro första halvåret 2011. Samtidigt hade en ännu lägre vinst, 595 miljoner euro, förutspåtts av analytiker.
Diskutera: Vad tycker du om Renaults resultat?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja Renault Group innehåller ju Renault, Nissan och Dacia. Japankrisen drabbade nog märket Nissan mer än Renault. I Europa går Dacia från klarhet till klarhet och ökar starkt. Märket Renault säljer bra av Clio och Mégane, men Lagunan har blivit en flopp försäljningsmässigt - tråkigt för det är en bra och väldigt kompetent bil.
Inte helt oväntat. Renault gör ointressanta bilar, förutom kanske rena transportfordon, laståsnor.
Jag körde en Megane -07 i tjänsten. Man var tvungen att öppna dörren för att de elektriska aktiviteterna typ fläktar och halvljus skulle skulle upphöra. Engelsmännen fick kritik för sitt elektriska system Lucas. Om Lucas sa man: Mannen som uppfann mörkret. Jag tror inte fransoserna klarar det bättre. Pinsamt!
Bästa Renault bilen! Resten är JUNK !
http://4.bp.blogspot.com/-6ooq-gJP7Eg/ThCHdYi_cKI/
AAAAAAAAay4/fYE3a4oOOFU/s1600/renault-12-1.jpeg
Jag gillade min Mégane 04 hur bra som helst. Den styrdes ju med kort. Elen var på tills man gick ut. Ja, vad var det för fel med det då? Och varför hade du på fläkten istället för att stänga av den eller är du en sådan som kör manuell fläkt som ska kontrolleras av tändningsnyckeln? Halvljuset hade follow-me-home funktion. Pinsamt? Fungerade hur bra som helst. Jag gillade idén med nyckelkort.
andjan: det ska ju vara så! radio och fläktsystem är igång tills förardörren öppnas, det är inget "fel" utan kostruerat så och bara för att du inte ser nyttan med det innebär det inte att det är odugligt. för halvljuset finns en så kallad "follow-me-homefunktion" som gör att ljuset lyser upp framför bilen i någon minut, moderna bilar har det så. de flesta bilar av idag har elsystemet igång på ett eller annat sätt i flera minuter efter att man låst bilen pga alla datorer. jag har under mina snart 7,5 år med 2 olika Megane bara haft ett enda elektriskt fel, det var stereon i förra bilen som fick processorfel strax innan garantin gick ut, men den var ju också tillverkad av Philips i Holland...
Självklart var kortet ute och motorn avstängd då jag upptäckte att halvljus och fläktar var på. Modernt??
andjan: det finns en tanke bakom det, bekvämligheterna ska vara igång en stund efter att man stängt av motorn, man kanske behöver plocka ihop lite grejor innan man går ut eller sitter och väntar på något. inte dumt om fläkten går en stund då för att hålla imma eller värme borta. dessutom släcks lyset efter ca 30 sekunder. Att du inte begriper dig på det säger ju mer om dig än om bilkonstruktörerna, det finns gott om folk som uppskattar dessa finesser. allt stängs ner när föraren öppnar dörren, det är så det är tänkt. Herregud, vilket ickeproblem...
Det är just finessen att innebelysningen är på 30 sekunder efter att nyckeln/kortet är uttaget som är bra. Då man låser dörren släcks allt. Det är logiskt för mig. Men att fläkter och halvljus går för fullt drar ju bara ur batteriet om inte motorn är på. Vad är det för bekvämt med det?
om batteriet drar ur på 30 sek ska det nog bytas i alla fall... Var det manuell AC kan jag förstå om det blåser vidare i den fläkthastighet som är inställd, ECC gör det iaf inte, follow-me-homefunktionen har inte jag påslagen hela tiden utan aktiverar om det behövs. "problemet" löst... de flest kliver dessutom ur bilen snabbare än inom 30 sekunder och då stängs fläkten av ändå. Ser inte hur detta skulle kunna vara ett problem.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.