I juli införde EU strafftullar mot kinesiskt tillverkade elbilar som importerats till Europa. Just det annalkande hotet om strafftullarna gjorde att kinesiska varumärken lyckades ta elva procent av elbilsmarknaden i juni, vilket är en rekordnotering, visar nya siffror från Dataforce som Bloomberg tagit del av.
I spetsen gick SAIC Motor som levererade MG4 i stora volymer. Totalt registrerades mer än 23 000 kinesiska bilar runt om i Europa i juni, en ökning med 72 procent jämfört med månaden innan. Frågan är om volymerna kan upprätthållas när EU-tullarna får fäste. En motåtgärd är att flera tillverkare planerar att bygga fabriker i Europa, så att de kan undvika tullarna.
Även om SAIC hade flest registreringar, var 40 procent av dem hos återförsäljare. Olika företag erbjuder generösa leasingavtal, inklusive i Tyskland där kunder erbjuds köpa en MG4 och leasa ytterligare en gratis. Samtidigt finns tecken på att försäljningen för BYD går allt bättre. De sponsrade tidigare i år europamästerskapet i fotboll och det verkar ha gett resultat menar Dataforce.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 2024-08-04 10:42 Många är förregistrerade,…
- 2024-08-01 16:15 En intressant fråga är ju…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.