De nya strafftullarna på elbilar som EU är på väg att införa – på upp till 38 procent för vissa bilmärken – möts av hård kritik från flera håll.
EU-kommissionen har i sin utredning kommit fram till att Kina subventionerar sina inhemska elbilstillverkare och att det snedvrider konkurrensen. Även Frankrike har lobbat för höga importtullar på kinesiska bilar.
– Vi är fortfarande en global förkämpe för en öppen, regelbaserad och rättvis handel. Men när våra partners bryter mot reglerna kommer vi hävda våra rättigheter, säger handelskommissionären Valdis Dombrovskis.
Enligt honom baseras förslaget på ”tydliga bevis från vår omfattande undersökning” som även uppges ”överensstämma med WTO:s regler”.
Efterlyser ”lika förutsättningar”
Men den stora branschorganisationen Acea tycker att den europeiska bilindustrin ska vara konkurrenskraftig på egna ben, inte med hjälp av importtullar mot Kina.
”Fri och rättvis handel innebär att man garanterar lika förutsättningar för alla konkurrenter”, skriver organisationen i ett uttalande.
Inte oväntat
Med tanke på nyhetsrapporteringen de senaste månaderna var det inte alls oväntat att EU skulle komma med ett förslag om skyddstullar på Kinabyggda elbilar, enligt Mattias Bergman som är vd för branschorganisationen Mobility Sweden.
– Men däremot tycker vi att de kommit i det övre skiktet och det kommer få större effekter än nödvändigt, säger han till Vi Bilägare.
Enligt honom finns nu stor risk för ett handelskrig med Kina. Konkurrensen blir sämre, utbudet minskar och priserna stiger vilket inte gynnar bilköparna.
– Minskad konkurrens brukar normalt vara negativt för konsumenterna. Det vi jobbat för är att Europa i stället ska stärka sin konkurrenskraft och då måste vi tro på frihandel.
”Minskad konkurrens brukar normalt vara negativt för konsumenterna”
Flera bilmärken ser nu över möjligheterna att flytta delar av sin biltillverkning från Kina.
– Men om man behöver producera alla bilar i alla regioner tappar man de ekonomiska stordriftsfördelarna, säger Mattias Bergman.
Kina varnar EU för att gå vidare med strafftullarna.
– Det är emot marknadsekonomins principer, reglerna för internationell handel och underminerar både det ekonomiska och handelssamarbetet mellan EU och Kina och den globala bilproduktionen, säger Lin Jian, talesperson för det kinesiska utrikesdepartementet, enligt AFP.
Fotnot: Tesla och BYD vill inte kommentera EU-kommissionens besked. Volvo Cars och Polestar vill inte kommentera förrän beskedet om de slutgiltiga tullarna kommer senare i år. Vi Bilägare har sökt MG utan resultat.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 2024-06-13 21:30 För alla dem som inte…
- 2024-06-13 09:18 "Det vi jobbat för är att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.