Priserna på bensin och diesel har aldrig varit så höga som nu. En av anledningarna är den så kallade reduktionsplikten som innebär att bolagen måste blanda i en större förnybar andel i fossila bränslen för att sänka utsläppen.
Sveriges mål är att minska utsläppen av växthusgaser från trafiken med 70 procent mellan 2010 och 2030. Men enligt Trafikverkets beräkningar kan dagens nivå på reduktionsplikten behållas om Sverige väljer att skjuta upp målet några år.
– Nöjer man sig med att träffa målet några år efter 2030, då ser det rätt bra ut även med samma mängd biodrivmedel som i dag, säger Jonas Eliasson, trafikforskare och måldirektör på Trafikverket, i en intervju med Svenska Dagbladet.
Enligt prognoserna kan det handla om drygt fem år, men det skulle alltså samtidigt innebära att Sverige inte klarar de utsläppsmål som är uppsatta i dag.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 14 februari 2022 Ibland måste man skynda…
- 14 februari 2022 https://www.bildtagg.se/bild…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.