Nästa artikel
RAV4 återkallas – bälte kan gå av
Nyheter

RAV4 återkallas – bälte kan gå av

Publicerad 18 februari 2016 (uppdaterad 19 februari 2016)
Vassa metallramar runt sätena kan göra att säkerhetsbältet skärs av på Toyota RAV4.
Dödsfall i Kanada, nu återkallar Toyota 2,87 miljoner fordon.
Toyota måste åtgärda säkerhetsbältena i baksätet på 2,87 miljoner fordon världen över. Detta efter att bältet gått av vid två bilolyckor i USA och Kanada. Personen som var inblandad i olyckan i Kanada dog.

Vassa metallramar runt sätesdynorna tros vara orsaken till att säkerhetsbältet gick sönder. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att 625 000 bilar i Europa berörs och det är i suven RAV4, producerad mellan juli 2005 till augusti 2014 som felet finns.
 
Diskutera: Har du en bil som berörs av återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-18 19:25
Deeds

Det vågar du ;-)

#2 • Uppdaterat: 2016-02-18 19:30
saabnisse

Jo men det finns en risk att det öppnas en tråd på forumet med tusen inlägg om hur fel eller rätt det är, tyvärr.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-18 19:54
saabnisse

Sigge, jag påstår inte att det var min åsikt, jag svarade bara på Gösps inlägg.

#4 • Uppdaterat: 2016-02-18 21:12
V8-Power

Första RAV 4 som inte tillverkades i Japan. Syns mönstret?

#5 • Uppdaterat: 2016-02-18 21:26
Reverend Benny

Fast frågan är om det spelar någon roll var dom tillverkas? Om tillverkas betyder sätts ihop så spelar det ju ingen roll då detta fel är en designmiss som jag gissar gjordes borta i Japan.
Visst, jag kan köpa att britter inte är lika stolta bilbyggare som sina japanska kollegor, men just detta felet beror nog inte på det.

#6 • Uppdaterat: 2016-02-18 21:43
V8-Power

Garanterat utvecklad i europeiskt utvecklingscenter!

Toyotas ligger i franska Nice.

Tillverkning i England och utveckling i Frankrike, 90% eller mer Europeiska delar. Toyota är inte så Japansk dessvärre.

Toyota ED2 is the European Design Studio for Toyota cars, located in Sophia Antipolis.
The worlkd leading car manufacturer chose to transfer its design centre, previously based in Brussels to Sophia Antipolis in 2000. The ED2 centre (for European Design Development) has two purposes: the collection and analysis of information on the evolution of motor car design in Europe and design (exterior, interior, colour) and production work for models and concept-cars.
It is one of the four international design center for Toyota Worldwide.

#7 • Uppdaterat: 2016-02-18 22:15
V8-Power

Får göra en pudel här...
RAV4 som säljs i Europa verkar fortfarande vara både utvecklade och tillverkade i Japan.

Det måste vara fransmännen som kommit fram till att Europeer vill ha Europeisk kvalitet he he ;-)

#8 • Uppdaterat: 2016-02-19 00:06
Simon no1

Innan ni går bananas så kanske man bör tänka till lite, vi talar om två dödsolyckor sen 2005 och bland 2,87 miljoner bilar (kan vara fler) om man läser i Bloombergs rapport så står det följande:

"Toyota uppger att de inte kunnat avgöra om problemet varit orsaken till dödsolyckan i Kanada eller personskadorna i samband med kraschen i USA. Men händelserna riskerar ändå att försämra RAV4:s position som en av tillverkarens viktigaste modeller på den amerikanska marknaden, uppger Bloomberg"

Om vi sedan läser vad som står här så är det ganska tydligt, man "tror" att metallramar runt sätet, man vet alltså inte och med tanke på hur många bilar som rullar så lär många ha hunnit krocka och det här verkar ju än så länge vara två undantag, men bra att man tar det på högsta allvar.

#9 • Uppdaterat: 2016-02-19 09:48
LeifV

UTMÄRKT!

Återkallelser är en bra sak -det visar att tillverkare verklige bryr sig och inte kör med runt-hörnet-garantier.

Ställer man t ex två ytterligheter (testa gärna andra, jag tog bara de jag själv har mest erfarenhet av) mot varandra: Toyota mot VW så blir saken rätt intressant. Toyota har en organisation som bryr sig om bilägarna, även efter köpet. VW är den raka motsatsen.

Toyota ser dessutom ett marknadsvärde i att bry sig medan VW har ett helt annat tänk riktat mot kortsiktiga intäkter. Det syns verkligen med all tydlighet om man läser på en aning.

VW valde att inte, här i Sverige, återkalla sina felkonstruerade motorer med undermåliga kamkedjor. Istället såg de möjligheten till mkt stora intäkter, till en början genom att låta försäkringsbolag betala de kostsamma reparationerna (där VW naturligtvis gör en minst sagt stor vinst), därefter belastades bilägarna med dessa kostnader. När saker började bli lite väl uppenbara så skapades en intern goodwill (dvs får ej kommuniceras utåt) men väl begränsad, så att många VW faller utanför ersättningar. Den medvetna "osynligheten" av goodwillen hjälper naturligtvis VW att minimera sina kostnader, på bekostnad av kunden -självklart.

För att understyrka detta så har VW en kundbehandling av den mer "tvära" sorten, dvs systemet bygger på att kunden måste "bråka sig fram" till ersättningar och lösningar. Dvs även om du enligt VW's interna policy har rätt till ersättning så måste du tjata dig till den... de som missar, eller misslyckas står där med tom plånbok.

Lite intressant är också att där "marknaden" innebär en risk för VW, så genomför man en återkallelse/åtgärd. Medan man har andra "behandlingar" av andra marknader. En annan variant av VW's brist på omtanke om kunderna, och brist på förståelse för sitt eget bästa är ju den ekonomiska ersättningen (avgasskandalen) till amerikanska VW-ägare, medan man i princip säger till de europeiska VW-ägarna att de är betydelselösa och kan blåsas, luras.

VW's syn på den här typen av händelser är dessutom att göra problemet "lokalt" för att minimera kostnader, dvs även om felet finns över hela världen så åtgärdar man enbart i närheten av händelsen. Hade VW trots allt gjort motsvarande återkallelse hade den enbart skett i Kanada och ev i USA men absolut INTE på övriga marknader, utan där är istället attityden "vi känner inte till något problem".

Lite intressant att se två så olika företagskulturer i verkligheten -det skall till en redig prisskillnad för att jag skall acceptera sånt här. Typ sämsta möjliga skruvdragare från en riktigt dålig butik kostar inte ens en tiondel jämfört med en mer normal sådan från en butik som bryr sig om sina kunder och sitt rykte...

Och, slutligen... -kommer VW's vd Müller inse även detta, ligger det i hans syn på att VW's organisation är rutten och behöver mycket kraftfulla åtgärder? Kommer Toyota närma sig VW, dvs lägga allt krut på att undvika dyra återkallelser -dels för att kunna hålla ned priserna på bilarna, dels för sin egen vinstmaximerings skull? "Marknaden" brukar ju styra, dvs VW bättrar sig en aning, Toyota försämrar sig -och bägge har då ungefär samma intäkter och kostnader. Den som avviker utan att lyckas tala om detta för kunderna kan riskera att stå som förlorare.

#a • Uppdaterat: 2016-02-19 09:57
Simon no1

c k, nu handlar ju inte detta ens om kvalite, man tror att det kanske skulle kunna vara en plåtram, men man vet inte och om det nu är det så är det ju i så fall ett konstruktionsfel och inte ett kvalitetsfel

Du tror alltså att 1,5 miljoner skulle råka ut för detta om man krocktestade alla 2,87 miljoner bilar?

Om det vore så tror du på fullt allvar då att man ens skulle vara osäker på vad anledningen är? Naturligtvis har många tusen bilar varit iblandade i olyckor men det har bara hänt i två kända fall!

Om vi tar ett annat exempel, krockkudden från Takata så var Toyota väldigt tidigt ute och bytte ut dom, då skrek sig folk hesa här över hur farliga bilar Toyota var, nu för bara någon vecka sedan återkallar VW, BMW, Mazda, Saab mfl. för samma problem, alltså tog Toyota ansvar väldigt tidigt för att inte riskera fler skadade, det kan man ju inte direkt säga om övriga tillverkare :)

Nu är det samma sak med bältet, man vet inte ens orsaken men har kommit fram till att det kan vara en plåtram, utan att tvekan tar man in och åtgärdar samtliga sålda bilar för att utesluta att det är denna metallram som skulle kunna ha orsakat händelsen. Det kallar jag för att ta ansvar och det är det som gör det så tryggt.

Som en liten påminnelse om kvalite så står det just nu 116 Volvo polisbilar med körförbud för att de riskerar att plötsligt stanna under körning, perfekt vid en omkörning eller höghastighetsutryckning :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.