Nästa artikel
Räfflade vägar räddar liv
Nyheter

Räfflade vägar räddar liv

Publicerad 29 juni 2016 (uppdaterad 30 juni 2016)
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har undersökt effekten av räffling och mötesseparering av vägar. Resultaten visar att arbetet lönar sig.
De vägar som granskats är främst vägar som tidigare varit tvåfältsvägar med hastighetsbegränsning på 90 kilometer i timmen.

–Att införa mitträfflade vägar har resulterat i att antalet dödade och svårt skadade i singelolyckor minskat med 24 procent på vägsträckor mellan korsningar, säger Anna Vadeby, forskare på VTI.

Ännu bättre är resultatet på vägar som mötesseparerats. De vägar som byggts om till 2+1-vägar har generellt fått höjd hastighetsgräns från 90 till 100 kilometer i timmen, trots det har dödsfallen minskat med 71 procent och personskadorna har minskat med 36 procent.

–Vi har också studerat det totala utfallet för länk och korsning vilket visar att antalet dödade och svårt skadade minskat med 62 procent. Det statistiska underlaget är än så länge för litet för att det ska gå att dra långtgående slutsatser och fortsatt uppföljning rekommenderas för säkrare resultat, men siffrorna indikerar mycket goda resultat, säger Anna Vadeby.

Nackdelen med 2+1-väg är att det har visat sig att spårdjupen ökar snabbare än på andra vägar. På de vägar som fått räffling mellan körfälten har det inte kunnat mätas några sådana förändringar.

Diskutera: Vad tror du är den bästa åtgärden för att göra trafiken säkrare?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-06-29 18:42
Pi

BHOZZE - du bör nog läsa notisen en gång till avseende vilken typ av väg som får mest "spårdjup" (=ojämnt slitage). Samt kanske även vara en aning mindre kategorisk i dina uttalanden...

#9 • Uppdaterat: 2016-06-29 20:05
Rutger Jönåker

Nu förhindrar ju inte mitträfflingen frontalkrockar på annat sätt än genom att väcka dom som sover. En fundering jag har är om det inte finns risk för frostsprängning när vatten fryser till i dessa räfflor? Det skulle ju i så fall påskynda vägslitaget. Vajerräcken däremot håller ju bilarna isär, så att man undviker frontalkrock. Men jag håller med om att det blir ojämn fart med dessa 2+1 vägar, vilket är irriterande. Gärna vajerräcken för min del, men då ska det vara 2+2 väg, så att trafiken flyter jämnare! Då är det även mindre risk för tvärstopp vid olyckor och utryckningsfordonen kommer lättare fram. Sen förstår jag att dom som åker motorcykel inte är så glad i dessa vajerräcken... Men det finnas ju bättre lösningar än vajer för att separera körbanorna.

#a • Uppdaterat: 2016-06-29 21:16
christer_1

Förstår inte varför "alla" verkar hata 2+1 vägar. Till skillnad mot 1+1 vägar så kan man ju göra en säker omkörning, om man bär sig rätt åt, utan att riskera att frontalkrocka med en mötande bil. Räfflade vägar är ju också bara av godo då du får reda på var mitten på vägen är och i vissa fall var högersidan är på ditt körfält. Vad är problemet egentligen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.