Konceptet e-tron GT Concept sätts i produktion 2020.
Audi har nu visat upp vad som kommer att bli en helt eldriven bil, den tredje i ordningen. Suven e-tron börjar säljas i januari och 2019 inleds också byggandet av e-tron Sportback, en slags förhöjd crossovercoupé.
Tredje bilen som vi får stifta bekantskap med nu är desto mer "jordnära". Det är en laddbar, sportig GT-vagn som än så länge existerar i konceptform. Den går i produktion 2020 med första kundleveranserna 2021. e-tron GT Concept har två elmotorer på varsin axel. Detta gör bilen fyrhjulsdriven och genererar sammanlagt 590 hästkrafter. Litiumjonbatteriet på 90 kilowattimmar beräknas enligt körcykeln WLTP ge en räckvidd på 40 mil.
Porsche har varit med och konstruerat lättviktskarossen i kolfiber, aluminium och höghållfast stål. Porsche och Audi har också samarbetat kring elbilstekniken. Det går att ladda e-tron GT Concept trådlöst via induktion. Med sladd går det ännu fortare eftersom bilen är utrustad med samma högspänningssystem på 800 volt som finns i Porsche Taycan. Tack vare detta sägs det att laddning från noll till åttio procent går på 20 minuter.
I bagageutrymmet på den 4,96 meter långa e-tron GT Concept får det plats 450 liter, och ytterligare 100 liter under motorhuven.
Audi berättar att det kommer att släppas fler elbilar framöver, bland annat en kombi.
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron GT Concept?
Tredje bilen som vi får stifta bekantskap med nu är desto mer "jordnära". Det är en laddbar, sportig GT-vagn som än så länge existerar i konceptform. Den går i produktion 2020 med första kundleveranserna 2021. e-tron GT Concept har två elmotorer på varsin axel. Detta gör bilen fyrhjulsdriven och genererar sammanlagt 590 hästkrafter. Litiumjonbatteriet på 90 kilowattimmar beräknas enligt körcykeln WLTP ge en räckvidd på 40 mil.
Porsche har varit med och konstruerat lättviktskarossen i kolfiber, aluminium och höghållfast stål. Porsche och Audi har också samarbetat kring elbilstekniken. Det går att ladda e-tron GT Concept trådlöst via induktion. Med sladd går det ännu fortare eftersom bilen är utrustad med samma högspänningssystem på 800 volt som finns i Porsche Taycan. Tack vare detta sägs det att laddning från noll till åttio procent går på 20 minuter.
I bagageutrymmet på den 4,96 meter långa e-tron GT Concept får det plats 450 liter, och ytterligare 100 liter under motorhuven.
Audi berättar att det kommer att släppas fler elbilar framöver, bland annat en kombi.
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron GT Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Någon annan som jag som tycker Audi likt Volvo ballat ur? Det är diverse påkostade modeller som tagits fram, dyra och vissa modeller rent av fjantiga på så sätt att man vill slå tex Tesla SUV mm. Istället borde man ta fram folkbilar, som vanliga plånböcker har råd med. Oj, en kombi... hallå...det tog tid innan förnuftet kom tillbaka. Kunde man inte börjat i rätt ände? Sedan kan de hålla på med lekstugan när de har tid över. Speciellt nu när räckvidd är ett problem borde man helt välja bort SUV kaross, det borde inte vara så svårt att inse att räckvidden kunde bli mycket längre, alternativt mindre batteri behövas om man skippar SUV karosseri, eller!?
Man får väl förstå Audi när de bygger bilar som kan ge inkomster till företaget. Det finns ingen anledning att sätta "premiumlogga" på en folkbil. Ju mer man kan ta betalt för sina produkter utan att de kostar mer att tillverka desto lyckligare blir aktieägarna.
Till det får man betalt för teknikutvecklingen snabbare och kan låta kunnandet sippra ner till folkvagnarna.
Jag tycker GT Concept är snygg, men en coupé har aldrig, aldrig, aldrig mer än två dörrar.
Man måste sälja bilar i volym, annars blir det likt Koenigsegg, dvs special bilar med mycket höga priser. Att bara sälja dyra bilar tror jag inte håller på sikt. Kan de inte göra en elektrifiering av tex A4? Döp den till E4..
Varför måste alla tillverkare volymproducera? Om nån vill göra små serier med produkter för folk med stora plånböcker finns det väl inget negativt i det?
Jag har ingen aning om hur mycket det kostar att utveckla en bil, men det är nog en hel del. Då finns det tre sätt att få tillbaka pengarna: 1 bygg billigt och sälj många eller 2. bygg billigt och sälj dyrt (svårt...) eller 3. Bygg dyrare och sälj med högre prislapp.
Använder man 3 så kan man sen lättare gå över på 2 eftersom varumärken säljer.
Riktigt snygg bilmodell, tyvärr blir väl priset över en mille och ouppnåeligt för de flesta inkl mig.
Varför en fläskig grill på en elbil?
Men så här kommer den ändå inte att se ut när den kommer, om den kommer!
Elbilar borde deklareras vad de förbrukar i energi vid olika farter, tex 30,50,70,90,110,130 km/h... sedan är det lätt att tillverka en sajt där man kan se räckvidden. Dessutom borde det också framgå hur mycket effekten minskar med temperatur, typ 20, 10, 0, -10 grader..
Skippa körcykler för elbilar är mitt tips, de stämmer ändå inte med verkligheten. Upp till användaren att skapa sin egen "körcykel" med informationen ovanför.
Visst är alltid alla Audi har så stort gapa kylargrill är väl inte snygg tycker som jag och några ni.
Fy satan vad snygg! Lär vara ännu snyggare i verkligheten. Problemet är att alla andra bilmärken tagit efter Audi och därför börjar dem alla likna varandra.
Varför ska elbilar deklareras enligt tuffare regler än fossildrivna bilar med låg verkningsgrad ? Upplever personligen att när man kör på el är det uppvärmningen av kupén som slukar mycket energi när temperaturen sjunker och påverkar räckvidden signifikant. Har börjat att slå av kupé värmen o kör med sätesvärme och handskar och då är det mindre skillnad på räckvidden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.