Nåja, det är inte för djurlivets skull vi är här utan främst för underlaget. Kombinationen saltslätt och sand ger en friktion som påminner mycket om svensk vinterväg.
– Jag har arbetat med utvecklingen av den här bilen i trakterna av Avidsjaur och Arjeplog under nästan tio års tid, berättar Michael Wein, ingenjör med huvudansvar för energiåtervinning och bromskontrollssystem. Underlaget här i Namibia är en väldigt god simulering av hur det är att köra bilen på snö och is i Sverige. Hela eventet syftar till att ge ett litet antal motorjournalister möjlighet att uppleva bilens offroadmöjligheter samt köregenskaper i halt väglag, nog så viktigt för oss häruppe i Norden.
"Om man inte är bilintresserad kommer man knappt att märka att det här är en elbil."
Vi har kört de första varven på bana som Audis chassitekniker stakat ut i sanden med körlägesväljaren inställd på det automatiska grundläget. När vi dyker ned i menyerna finns ett otal möjligheter att variera styrning, fjädring, antisladdsystem och inte minst fyrhjulsdriften efter vilka egenskaper man eftersträvar. I sitt mest sportiga läge förvandlas bilen till rena rallyjärnet som låter sig slängas runt i sanden med yviga sladdar och gruset sprutande från alla fyra hjulen. Jag lovar att buskörning på avlyst bana är barnsligt roligt även utan motorvrål. Elmotorernas förmåga att utan fördröjning lämna full effekt trollar bort vikten och gör den stora och säkerligen tunga (någon officiell tjänstevikt finns ännu inte) suven väldigt underhållande att köra.
På vår safaritur utgörs underlaget mest av sand. Quattro-systemet jobbar hårt men bilen rullar stadigt och förtroende-ingivande framåt. Vi kör i Offroad-läget vilket innebär höjd luftfjädring, aktiverad Hill Descent Control som bromsar automatiskt i utförsbackar samt att mer hjulspinn tillåts innan effekten stryps. Vår rundtur är inte alltför krävande men säkert ändå en tuffare utmaning än vad många E-tron-köpare kommer att utsätta sin bil för.
I sitt högsta läge blir fjädringen hård men i normala fall är komforten väldigt bra. Utrymmena är generösa då E-tron ligger närmare Q7 än Q5 i yttermått.Bagageutrymmet är stort men ska man lasta tungt kan det bli påfrestande för ryggen då lastgolvet är högt. I baksätet är det gott om plats, sittdynan är hög vilket ger bekväm benvinkel för vuxna passagerare. I framsätet är utrymmena goda och stolarna på de testbilar vi kör är mycket bekväma. Vägbuller är en viktig fråga för oss nordbor men den saken får vi återkomma till när vi fått köra bilen på hemmaplan.
Någon växellåda finns förstås inte i traditionell mening men reglaget på mittkonsolen ser ut som om det skulle kunna sitta i vilken modern fossilbil som helst. Det är på något sätt hela essensen av E-tron. Om man inte är bilintresserad kommer man knappt att märka att det här är en elbil. Såväl utseende som körupplevelse är väldigt lik den i en ”vanlig” bil.
Enligt Audi är detta den första elsuven med helt elektrisk så kallad ”brake by wire”-teknik som automatiskt ser till att maximera energiåtervinningen vid retardation. Den vanliga användaren märker ingenting då bromspedalen känns och fungerar som den alltid gjort, trots att sådant som bromscylinder, bromsvätska och bromsrör saknas.
Men sedan kommer vi till de digitala sidospeglarna som inte liknar något annat i bilvärlden. Som tillval får man en videokamera på varsin sida av bilen. Längst fram på framdörrarnas insidor sitter en bildskärm som visar vad som händer bakom bilen. Till att börja med är det svårt att vänja sig vid att inte titta där man brukar för att se vad som händer bakom bilen. De digitala speglarna ger lägre luftmotstånd men jag tror att gimmick-faktorn är viktigare för de kunder som betalar cirka 15 000 kronor extra för dessa.
Nya Audi E-tron är en efterfrågad bil. Redan innan någon kund fått chans att provköra eller knappt ens se den i verkligheten, har 15 000 personer betalat en handpenning på 20 000 kronor för att få ställa sig i kö för att köpa. Ryktet säger att fabriken i Belgien har kapacitet för cirka 20 000 bilar per år, vilket skulle innebära att 2019 års produktion strax är slutsåld. 6 000 av dessa förbeställningar har gjorts i Norge och knappt 600 i Sverige.
Om bara räckvidden håller de utlovade cirka 40 milen vid vanlig körning kommer de kunderna knappast att bli besvikna. Audi E-tron blir bilen att slå i den här klassen.
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron?
Pris, från kr: 885 000.
Säljstart: Januari 2019.
Mått, cm: L 490/B 194/H 162.
Markfrigång, cm: 14,6–22,2 (ställbar luftfjädring standard).
Bagagevolym, l: 660–1 725.
Tjänstevikt, kg: Ingen uppgift.
Max dragvikt: 1 800 kg.
Motor: Två el, en på varje hjulaxel. Max systemeffekt 408 hk, 300 kW (under max 8 s), max vrid. 664 Nm.
Kraftöverföring: Enstegad växellåda. Fyrhjulsdrift.
Batteri: 95 kWh, litiumjon.
Normalladdning, växelström: Ombordladdare upp till 11 kW. Full laddning cirka 8,5 tim. (22 kw tillval).
Snabbladdning, likström: Upp till 150 kW CCS. 80 % laddning på 30 min.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,7 s.
Deklarerad förbrukning: Ingen uppgift (ännu ej typgodkänd).
Deklarerad räckvidd: Ingen officiell uppgift men Audi hävdar ”över 400 km i WLTP”.
Konkurrenter: Jaguar I-Pace, Tesla Model X, Mercedes EQC.
Plus: : Utrymmen, komfort, köregenskaper, prestanda.
Minus: Högt pris, dyra tillval, digital förarmiljö kräver tillvänjning.
Vad nytt? Helt ny elbil, baserad på VAG-koncernens plattform MLBevo.
För vem? Audi menar att E-tron ska passa de som söker en stor premiumsuv, oavsett om det är prestanda eller miljöegenskaper som prioriteras.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.