Då vi hör talas om hybriddrift tänker vi förmodligen allt som oftast på en förbränningsmotor som jobbar ihop med en elmotor. Men PSA-gruppen (Peugeot och Citroën) håller på att utveckla ett hybridsystem som använder komprimerad luft i stället för elektricitet.
Tekniken har nu monterats in i ett exemplar av en Citroën C3 och PSA tänker sig att de första produktionsmodellerna ska komma med den nya tekniken år 2016. Däremot ska koncept visas upp redan i mars på bilsalongen i Genève.
Drivlinan, som lägger på ca 100 kg extra på bilen, består av en vanlig bensinmotor och en planetväxel, en assisterande hydraulisk motor och en hydraulpump. De två motorerna är placerade i motorrummet och i en tank monterad under bilen lagras energi i form av komprimerad luft. När bilen bromsar återvinns energi så att lufttanken fylls på.
En bil som är utrustad med lufthybriddrivlinan kan köras på endast bensin, endast luft, eller både och. Luftkörningen är dock mest lämpad för stadskörning, i lägre hastigheter.
PSA hävdar att systemet är relativt enkelt och billigt konstruerat. Att det väger mindre än ett elhybridsystem är också en fördel. Bensinförbrukningen ska minska med 45 procent tack vare lufthybriddrivlinan, jämfört med en konventionellt driven bil av samma storlek.
Diskutera: Vad tycker du om tekniken?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så värst långt kommer man nog inte på enbart luft. Dessutom tappar man mycket av energin om luften i tanken hinner kallna innan den skall användas.
Skulle PSA få detta att funka bra så kommer dom ligga bra till på alla sätt när det gäller utveckling...
"Den hydrauliska motorn drivs av komprimerad luft."
Måste vara en världssensation, en hydraulisk motor som drivs av luft?
Är det inte så att man har en tryckluftackumulator som via en kolv i en cylinder alt. ett membran kopplas till ett oljesystem som driver hydraulmotorn?
Hur som helst, det här har man varit inne på tidigare och man har också gjort en hel del försök med att använda sig av komprimerad luft som driver via luftmotorer.
Kanske medföljer fotpump som räckviddsförlängare :-))
Det är ju inte luft i behållaren (Nitrogen = kväve?)?
Luft, inte N2. http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/inside-our-industrial-environment/innovation-and-rd/hybrid-air-an-innovative-full-hybrid-gasoline-system-article
Systemet använder en typ av hydraulisk pump (hur det nu funkar) för luften. Definitionen för hydraulik är väl... lite diffus.
Nej Audi, definitionen för hydraulik är glasklar och den innehåller inte luft!
Det låter f.ö. lite lurigt med att använda luft.
Luft är ju en väldigt skiftande gas, ofta förorenad med partiklar och framförallt med vatten.
Det vore intressant att veta hur man tar hand om den saken och hur det skulle fungera med 80% rel. luftfuktighet i - 20 grader.
Från att tanka bilen , till att numera ladda bilen, till att i framtiden pumpa bilen. Därmed torde cirkeln vara sluten för man lär väl åka till pumpen trots allt?
Bra att olika idéer testas. Om det funkar kan det vara ett kostnadseffektivt alternativ för bilar i stadstrafik. Det går kanske att skala upp tekniken så att det funkar för bussar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.