Nästa artikel
PSA avbryter samarbete med BMW
Nyheter

PSA avbryter samarbete med BMW

Publicerad 26 september 2012 (uppdaterad 27 september 2012)
Peugeot och Citroën går nu ur alliansen med BMW som gick ut på att utveckla hybridteknik. I stället riktar man in sig på GM.

För två år sedan startade PSA-koncernen, som innefattar Peugeot och Citroën, ett samarbete med BMW för att gemensamt utveckla elhybridteknik.

Men nu avbryter PSA alliansen med den tyska tillverkaren, rapporterar franska nyhetsbyrån AFP. Det hela rör sig om ett uttalande från Peugeots utvecklingschef Gauillaume Faury. Biltillverkarna kommer varken att bygga fabriker eller tillverka bilar gemensamt.

Varför alliansen upphör är inte känt men PSA ska i stället koncentrera sig på det samarbete som koncernen inledde tillsammans med General Motors i början av 2012.

Tidigare i somras blev det känt att BMW och Toyota på sin sida ska utveckla bland annat hybridteknik tillsammans.

Diskutera: Vad tycker du om att samarbetet mellan PSA och BMW upphör?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-10-14 13:43
Gäst (ej verifierad)

Tråkigt. GM gör inga högkvalitativa bilar, medan BMW gör bättre bilar, menar jag. Eftersom PSA genom Aygo & c:o har ett samarbete med Toyota, så hade det varit mer naturligt att fortsätta med BMW och kanske också involvera Toyota.

Men vi vet inte varför PSA fattat det beslut de fattat.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-26 17:26
1storstark

Som gammal SAAB-ägare får jag kliande eksem bara någon nämner ordet GM

#3 • Uppdaterat: 2012-09-26 20:33
Raphael

Om BMW och Toyota meddelade i somras att de ska utveckla hybridteknik ihop så är frågan om det verkligen finns plats för PSA-gruppen där, så ur den aspekten förstår jag att PSA hoppar av om BMW har varit "otrogen"...
Personligen anser jag att PSA skulle vinna mycket på att utveckla sitt samarbete med Mitsubishi, både gällande hybridteknik och dela plattformar. Exempelvis nya Colten kan vara byggd på C3/208-plattform, Lancer på C4/308.. PSA skulle även kunna erbjuda plats i deras europeiska fabriker, nu när Mitsubishi stänger fabriken i Holland...

#4 • Uppdaterat: 2012-09-26 22:30
Peugo

Tror inte PSA är heller särskilt glad för THP-motorn från BMW? När den fungerar är den ju en av de bästa...

#5 • Uppdaterat: 2012-09-26 22:51
saabnisse

Enligt andra källor är det BMW som valt att avbryta samarbetet med Peugeot/Citroën när GM gick in.
Verkar som om BMW inte är villiga att låta någon teknik som de varit med att utveckla skulle hamna hos GM.

#6 • Uppdaterat: 2012-09-27 08:25
johafor

Jag måste hålla med 1storstark. Allt som har med GM att göra är borta för mig. Blir inte nån Chevrolet, Cittra, Peugeot, Opel eller nåt annat GM-märke nånsin.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-27 09:36
Mistro

Är ju inte så insatt i vad GM har gjort och inte gjort men många hänger upp sig på hur de hanterade Saab.
Kanske man då även skulle fundera lite på varför Saab överhuvudtaget såldes till GM?
Kanske var det så att Saabs resa annars skulle ha slutat på -80 talet? ( Vore det att föredra?)
Kanske är det så att Saab aldrig har varit lönsamt?

Vi kommer att få se alt fler sådana här "intrång" mellan gränserna till vad som är vad inom bilvärlden.
Ingenting känns liksom spikat då företag helt plötsligt "ger" bort sina bästa motorer och teknik till sina konkurrenter.
Ett bilmärke blir allt mer bara ett namn....ett emblem som pryder bakluckan ( och när då emblemet saknas....vad finns då kvar?)

Att sitta med en föråldrad inställning till att vissa fabrikat är skräp samtidigt som man hyllar något annat blir bara pinsamt.
Vem har tillverkat och utvecklat vad i dagens bilar?
Är det funktion och kvalite som vi vill ha eller är det ett emblem på bakluckan?

#8 • Uppdaterat: 2012-09-27 11:07
Raphael

Wallenbergägda Investor-gruppen sålde Saab till GM för att undvika konkurs, Saab hade haft många förlustår och Investor hade inte längre pengar att fortsätta hålla den döende patienten vid liv. GM lyckades förlänga livet, men Saabs problem fortsatte. Ett grundproblem som jag ser det, det är att Saab har haft en otydlig profil i många år, redan innan GM tog över, och GM fallerade i att skapa en tydlig profil. Hur positionera Saab?

#9 • Uppdaterat: 2012-09-27 13:43
1storstark

GM förlängde livet för SAAB men de har inte kunnat ta tillvara SAAB´s goda idéer och göra något bra av en unik bilfabrik. Det var också GM som slutligen satte kniven i SAAB, när köpare fanns.

#a • Uppdaterat: 2012-09-27 14:14
trasten

Lite om hur GM och Opel fungerar! http://www.teknikensvarld.se/2012/09/26/34997/skillnaden-mellan-opel-och-volkswagen/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.