Efter dagens presskonferens i München, Tyskland, bekräftas att det samarbete som BMW och Toyota startade i december för att utveckla batterier och använda gemensamma dieselmotorer nu utökas.
Denna gång handlar det dock inte om batteriteknik utan om fyra andra områden, där ett av dem går ut på att tillverkarna tillsammans ska utveckla ett bränslecellsystem. Förutom bränsleceller ska man också jobba med teknik för eldrivning och utveckling av lättviktsteknologi. Dessutom ska man samarbeta i byggandet av en kommande sportbil.
Både BMW-chefen Norbert Reithofer och Toyotas vd Akio Toyoda har skrivit under på att stärka samarbetet mellan företagen för utveckling av framtida teknik.
– BMW och Toyota vill båda utveckla bättre bilar. Vi respekterar varandra och jag tror att det framgår av att vi nu tar nästa steg endast sex månader efter undertecknandet av vårt inledande samarbete. Toyota är starka när det gäller miljövänliga hybrider och bränsleceller. Och jag anser att BMW:s styrka handlar om att utveckla sportbilar. Jag ser fram emot att se de bilar vi kan åstadkomma tillsammans, sa Akio Toyoda.
Diskutera: Vad tror du om samarbetet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Enda vinnaren är Toyota. BMW: VARFÖR?
BMW måste komma ikapp Mercedes som har lång erfarenhet av bränsleceller och vätgasdrift. Det är snart 10 år sedan man kunde man åka bränslecells-buss i Stockholms kollektivtrafik. Det var Mercedes som redan då hade färdiga bussar för allmän trafik. Mercedes satte också bränsleceller i en vanlig personbil för över 10 år sedan. De har i dag över 500 stycken bilar som rullar världen över.
Det hade varit mycket bättre att Mercedes och BMW hade börjat arbeta tillsammans på framtidens drivkällor, särskilt då på bränslecellssidan. Mercedeschefen har ju redan försökt få till stånd ett samarbete men den dryge BMW-chefen Norbert Reithofer har ju promt sagt nej.
Jag undrade just hur detta skulle bemötas av de två vanligaste kombattanterna här i trådarna.
Shogun, som brukar vara en mångordig och upprepande samlare av ensidiga fakta, skriver en helt förnuftig kommentar.
Kapten, som brukar ta till lite väl starka formuleringar emellanåt men ibland kan vara riktigt sansad, kunde inte avhålla sig från obefogat tyskvurmande.
BMW är mästare på motorer, men Lexus, som väl får ses som en del av Toyota, kan åstadkomma liknande verk. Möjligen är BMW bättre på chassiavstämningar och på att få fram den där exakta körkänslan. Möjligen är Lexus lite bättre på komfort.
Toyota/Lexus ligger troligen bättre till när det gäller elektroniken.
Man kan lugnt konstatera att de bägge är utmärkta biltillverkare och att bägge kommer att vinna på det utökade samarbetet.
Och jag undrade just hur länge det skulle dröja innan Roy "The Judge" skulle avkunna sin dom.
Och som vanligt en helt meningslös kommentar av leifer.
Toyota gör så trista bilar att de måste fråga BMW om hjälp. Självinsikt har de i varje fall.
Jag som inte har någon favorit i något av lägren och därmed inga märkesbundna skygglappar tror att båda tillverkarna kommer att tjäna på denna allians, båda har något den andre vill ha.
Det har de själva insett annars hade det givetvis inte blivit något samarbete.
Nu när BMW får hjälp av Toyota med bränsleceller så kommer dom snabbt ikapp Mercedes. 1992 startade Toyota med att försöka få fram en bränslecells bil och 1996 var den första egentillverkade bränslecells bilen klar. 2001 var man klar med bränslecells drift för lokaltrafik fordon. BMW lade ner sina försök att få fram en bil med bränsleceller 2010 på grund av avsaknad av infrastruktur för att kunna tanka dessa fordon. Här står det om fyra stycken av Toyotas olika bilar, den första ut på marknaden 2015 enligt Toyota.
http://www.toyota-europe.com/innovation/design/concept_cars/fchv/index.tmex
Här en film om de etthundra bränslecells bilar som rullar i USA sen 2010 för lansering 2015. Enda problemet till nu har varit att vart fordon kostar 1 miljon dollar. Så vi får väl se om någon bil kommer ut 2015.
http://www.energydigital.com/renewable_energy/toyotas-fuel-cell-hybrid-vehicle-ready-for-market
Efter att under lång tid här läst om den eviga svartvita striden mellan tyskt och japanskt, inser jag att dom två inblandade företagen inte läser dessa kommentarer. Himla tur för båda två, då världen inte är svartvit.
Efter ett stort antal averkade bilar av varierande märke har jag just bytt in min Lexus mot en BMW. Min IS250 var med råge den bästa bil jag haft (inte ett fel på 6 år). Tyst, bekväm och en fantastisk (men törstig) drivlina. Efter 6 år var det dags för något nytt. Då Lexus ännu inte presenterat en efterföljare föll valet på den nya 3-serien (320d). Har haft bilen i 2,5 månader nu och är mycket nöjd såhär långt. Har aldrig gillat den gamla 3-serien, men den nya är något annat, snarare en 4-serie. Tyst, bekväm, fantastisk körkänsla och en gruvlig urkraft i den snåla dieselmotorn. Kan givetvis inte uttala mig om kvaliteten än, men jag har inget att anmärka på såhär långt.
Ledsen för den långa utläggningen, men min poäng är att ingen är bäst på allt. Här har vi två riktigt bra bilmärken som bestämt sig för att samarbeta inom vissa områden. Det kan bara komma något gott ur detta för alla parter, inklusive oss bilkonsumenter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.