Miljömyndigheten EPAs tester visar att fjärde generationens Toyota Prius är den bränslesnålaste bilen som sålts i USA någonsin.
Amerikanska miljömyndigheten EPAs mätningar visar att Toyota Prius -16 är den bränslesnålaste bilen utan extern laddningsmöjlighet som sålts i USA någonsin. Den tidigare titelinnehavaren var Honda Insight -00. Enligt EPAs mätningar kommer den nya Priusen 56 miles på en gallon, vilket motsvar ungefär 4,2 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Med tanke på att Honda Insight är tvåsitsig mot Priusens fem säten så får det ses som en god prestation.
Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana och det är samma typ av test som avslöjade Volkswagens manipulerade mjukvara.
Diskutera: Hur viktig är förbrukningen när du väljer bil?
Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana och det är samma typ av test som avslöjade Volkswagens manipulerade mjukvara.
Diskutera: Hur viktig är förbrukningen när du väljer bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För egen del är inte förbrukningen det viktigaste när jag byter bil, komfort/utrustning för budgeten som är satt är betydligt viktigare, efter komfort kommer säkerhet/praktiskt, därefter sen kommer förbrukningen....detta är hur jag ser på det vid bilbyte, sen är en snål motor i verklig användning en klar bonus.
Sen om man ser till andrabil/hobbybil som bara rullar 500-1000 mil om året, då är förbrukningen lååångt ner på listan, där är charm/rolighet viktigare :)
Som en parantes kan jag tillägga att den absolut snålaste bil jag ägt vad gäller förbrukning vid verklig körning/användande var Volvo V50 drive med snåldieseln. Sjukt snål bil i förhållande till vad den ändå klarade vad gällde komfort och användarvänlighet i vardagen.
För mig är förbrukning en central faktor, kommer aldrig mer köpa en bil som drar mer än 0,5 liter milen (även i stadskörning). Mycket av poängen med en bil är frihetskänslan och har man en törstig bil som är dyr att använda så tappar man mycket av den frihetskänslan.
När nu Prius har blivit så snål i verklig användning så betyder det att motsvarande dieselbil bör ha en förbrukning av 2,6 liter per 100 km i verklig användning då dieselmotorn alltid sägs vara 30 % effektivare än bensinmotorn vilket det ofta skrivs om.
"Samma tänk som Apple." Öh va? Utveckla gärna.
Samma tänk som Apple, skulle inte tro det va.
Då skulle en Toyota börja på 800000:- och snygg som Aston Martin.
(Tesla är mer lik Apple)
Heja Toyota.
Förbrukningen har varit mindre viktig, bakåt i tiden, för min del. Nu är den central, var beredd att köpa en laddhybrid eller liknande vid mitt senaste bilbyte(i somras) med det var för dyrt. Nästa bil om c:a 2 år blir helt klart en med något typ av batterie. Tror också att med senaste rönen från klimatmötet så blir vi bilägare med förbränningsmotor hårt åtsatta framgent.
Men Previa prius är inte 100% bensin bil det är ju en Hybrid och i Toyotas fall hybrid synergy drive asså båda drivlinor el och bensin jobbar tillsammans och med miljarder och massor av japanska tekniker har man bevisligen justerat in en till att bli snål och ren.
I övrigt så är förbrukning viktig för mig när det gäller bruksbilen inte viktigt men top 3
Suck. Verkar sitta en hel del kränkta vita medelålders män gör och downvota alla positiva kommentarer om Prius och Toyota. En korrigering är att det inte är så att motsvarande dieselbil skulle vara snålare än Prius. Prius har en helt annan typ av bensinmotor än en vanlig bil. Den har en verkningsgrad på över 40%, tack vare en hel del smarta lösningar och elmotorerna. Dessutom slipper man de farliga utsläppen som dieseln har. Ett bevis på hur bra Toyotas hybridsystem är finns t ex i nya Lexus RX som ger 313 hk via V6:an, 0,52 l/mil, 120 g CO2.
Även om Prius återanvänder en del av den ursprungliga energin från bensinen när batteriet laddas så är det bara 100 % bensin som tillförs bilen för att driva den framåt på samma sätt som andra bensinbilar.
Det låter inte som om skillnaden är så stor när man som Shogun skriver att ens bil bara drar ett par dl mer än CTn, men förbrukningen för CX-3an är faktiskt 40 % högre än CTn.
Så om man har en CX-3a som kostat 10 000 kr i bränsle på ett år så kostar CTn 6000 kr för samma körsträcka, men har man inget bättre att lägga pengarna på än att köpa mer bränsle så gör det inget förstås.
Jag tycker att 40 000 kr på tio år med bilen går att använda bättre, och så gör man samtidigt mindre skada på miljön och levande varelsers hälsa med bilen som är snålare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.