Volkswagen ID 3 blev den populäraste nya bilen i december månad sett till antalet exemplar som registrerades. Men i januari tog sig ID 3 inte ens in på topp 50-listan över de populäraste elbilarna och laddhybriderna.
Anledningen är att Volkswagen och många bilhandlare ville registrera så många exemplar som möjligt på ”rätt” sida om årsskiftet.
Men försäljningen av ID 3 kan mycket väl öka igen när Volkswagen nu rullar ut ”snikversionen” med det mindre batteripaketet på 45 kWh och ett lägre inköpspris.
Vid lanseringen fanns Volkswagen ID 3 enbart i välutrustade versioner med stort batteri. Nu finns även en version med 33 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln – drygt tio mil mindre än de dyrare varianterna.
Den billigare versionen av Volkswagen ID 3 kallas City och kostar 399 900 kr före elbilsbonusen på 60 000 kr. Det innebär att slutpriset på 339 900 kr är 37 000 kr dyrare än en lika stark Volkswagen Golf eTSI med 150 hk och DSG-låda.
Standardutrustningen på ID 3 City är relativt väl tilltagen med bland annat rattvärme, snabbladdning på 100 kW, värmepump, navigationssystem, adaptiv farthållare och appuppkoppling. Prispåslaget för ID 3 Life med det större batteriet är 35 000 kr.
På den tyska marknaden finns en ännu billigare version kallad ID 3 Pure med samma batteripaket men som saknar en del utrustning, som exempelvis navigation, värmepump och adaptiv farthållare. Dessutom klarar den bara 50 kW när det gäller snabbladdning.
Även när det gäller den större elsuven Volkswagen ID 4 finns en ny version kallad City med prislapp på 446 900 kr och 52 kWh-batteri som ger en räckvidd på 34 mil. Det är 63 000 kr billigare än versionen Life med 77 kWh-batteri och räckvidd på 52 mil.
Efter elbilsbonusen blir priset för ID 4 City 386 900 kr. En dieseldriven och 20 hk svagare Volkswagen Tiguan med DSG-låda kostar som jämförelse 349 900 kr.
Läs också: Skakigt för nya laddbilar – och Volkswagen ID 3 rasar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.