Lanseringen av Volkswagens nya elbil ID 3 har inte gått helt enligt plan. Bilen har drabbats av allvarliga mjukvaruproblem under utvecklingen men ska levereras till de första köparna inom kort.
I vår första provkörning av Volkswagen ID 3 fick elbilen beröm för innerutrymmet, men när det kommer till bagage är det en anann femma. Volkswagen ID 3 saknar främre bagageutrymme och det bakre är inte mycket större än i Golf, vilket säkert kan få en del köpare som behöver gott om plats att avstå från köp.
En lösning är dock på väg. Volkswagen ID 3 ska följas av en suv i form av ID 4, och nu har de allra första exemplaren byggts i fabriken i Zwickau som tidigare byggde Trabant men som nu blivit ”epicentrum” för Volkswagens elbilstillverkning, en omvandling som kostat mångmiljardbelopp.
Läs också: Volkswagens klassiska fabrik har byggt sin sista förbränningsbil
Fyrhjulsdrift dröjer
Volkswagen ID 4 ska presenteras officiellt i september men de första exemplaren har alltså redan byggts. Förutom i Tyskland ska ID 4 byggas i Kina och USA och detta blir Volkswagens andra modell ut på elbilsplattformen MEB.
Även Skoda är i startblocken för att lansera en eldriven suv kallad Enyaq, även den på MEB-plattformen.
Volkswagen ID 4 kommer först med enbart bakhjulsdrift, 204 hästkrafter och en räckvidd på 50 mil enligt WLTP-körcykeln. Senare kommer fler versioner, bland annat med fyrhjulsdrift och med mindre batteripaket som ska ge lägre inköpspris. Suven blir ungefär tio centimeter kortare än Volvo XC60.
– Med tanke på de stora utmaningarna i samhället de senaste månaderna är den framgångsrika produktionsstarten för ID 4 en exceptionell prestation, säger Volkswagens elbilschef Thomas Ulbrich.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Suven blir ungefär tio centimeter kortare än Volvo XC60.", vad innebär det? Typ 4,55 meter då eller? Varför envisas de med att bygga bilarna på höjden.. bygg dem längre så vi får in bagaget också....
Vargen, man bygger ju på höjden för att få mer utrymme utan att ta för stor plats på marken.
Du har kanske sett att det finns väldigt höga hus som rymmer mycket utan att ta mer plats än en envåningsbyggnad!
ID.4 verkar vara definitionen av bilen "lagom" från VW.
Saabnisse,
Jag föredrar hus där det inte är befolkat i lager. Det ger högre livskvalitet.
Sen är det ju så att ibland är yta viktigare än höjd och volym i bagaget.
Ja, matkassar och hundar blir sällan bra att stapla.
Vad blir markfrigången? Hur hög markfrigång hade en Volvo Amazon?
sabnisse, jag har inget bagage eller medpassagerare ovan eller under mig... har du det? Om bilen tar 20-40 centimeter mer på gatan utrymme spelar ingen roll. En bil under 4,4 meter blir inte bra.. trång, och rymmer lite last. Sedan bygger de massor av SUV modeller som är korta och bara höga, så det är slöseri. Jag är en sådan där jobbig människa som ogillar att lasta saker ovanför ryggstöden i bagaget, jag har sett hur tunga saker blir vid kollision, det kan innebära 10G... en väska som väger 5 kg kommer att slungas fram med en kraft av 50 kg... stoppar inget denna träffar den personerna längre fram i bilen...vill man dö av en flygande väska och överleva kollisionen med en bil? Jag har tittat i bagaget på många bilar, rymmer det mindre än 500 liter så är jag inte intresserad av modellen, man måste kunna lasta lite saker utan att behöva köra runt med takbox som man ser många av dagens SUV gör på sommaren.
Volvo Amazon ligger på 14 cm markfrigång vad jag vet, men den bilen var ca 4,45 meter lång och endast 1,62 meter bred. En Amazon rymmer säkert mer än dagens medelstora SUV's med ungefär samma längd (ca 4,4 meter).
Mäkinen, helt riktigt, jag gillar inte trappor.
Vargen, 20-40 cm längre bil kan ha en väldig betydelse för många som redan har trånga garage.
En något högre bil kan innebära ett avsevärt bättre insteg, speciellt för de äldre som avskyr att krypa in i en bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.