Tesla har visat upp ansiktslyfta versioner av Model S och Model X. De får bland annat ny interiör, längre räckvidd och kvickare acceleration. Du kan läsa mer om nyheterna här.
Men den nyhet som väckt absolut mest uppmärksamhet är den nya ratten som är avkapad i ovankant. Den liknar något ur ett tv-spel eller flygplan, och samma typ av ratt ska även finnas i sportbilsmodellen Roadster.
Biltillverkarna har genom åren försökt lansera olika ”innovativa” lösningar för att förnya den alltid lika runda ratten. Brittiska bilköpare minns den mer eller mindre fyrkantiga ratten i Austin Allegro, en tveksam tradition som Aston Martin nu väckt liv i, och vissa bilmärken har även infört avfasad nederkant på ratten.
Teslas ratt har fått både ris och ros, av flera anledningar. Att svänga runt på parkeringsplatser kan bli knepigt med en ratt som inte är rund, och det råder fortfarande oklarheter kring om den här typen av ratt ens är tillåten i alla länder.
Amerikanska Motor Trend har hittat dolda bilder som visar nya Model S med en vanlig, rund ratt, så det återstår att se om den kontroversiella ratten blir verklighet eller om den är ett pr-knep eller ett skämt från Elon Musks sida.
Det återstår att se om ratten blir verklighet eller om den är ett skämt från Elon Musk
Blinkersknappar
Förutom själva designen finns det andra detaljer som är kontroversiella med ”flygplansratten”. En av dem är att Tesla gör sig av med spaken för växelväljare samt blinkers och vindrutetorkare som tidigare hämtades från Mercedes.
Det innebär att bilens blinkers numera verkar styras med pekkänsliga knappar på ratten, men Elon Musk har även förklarat att bilen ska kunna ”gissa” sig till när bilens blinkers ska aktiveras baserat på bland annat bilens position och trafiksituationen runt omkring bilen.
Eftersom även växelväljaren försvinner måste Tesla hitta en lösning för att föraren ska kunna välja rätt läge. Elon Musk uppger att bilen också ska kunna avgöra i vilket läge den ska ställas i. Om bilen befinner sig på en garageuppfart kan den till exempel lägga i backväxeln när föraren sätter sig och trycker på bromsen. Om systemet inte fungerar ska det gå att välja rätt läge på pekskärmen.
När de uppdaterade modellerna börjar levereras i Europa blir det intressant att se vilken ratt som köparna får, och hur de tycker finesserna fungerar.
”Flygplansratten” inte förbjuden
När Vi Bilägare undersöker med svenska Transportstyrelsen visar det sig att det inte verkar finnas något generellt förbud mot den här typen av ”flygplansratt” i bilar.
”Det finns inte något krav på rund ratt. Det finns inte ens krav på att ha en ratt även om det är en praktisk lösning (det kan till exempel vara en joystick för funktionshindrad). Det finns krav på att redovisa måttet från rattstång till den del där den huvudsakliga styrkraften ansätts men det är inte samma sak som att ratt ska finnas”, uppger Transportstyrelsens presstjänst i ett mejlsvar.
Det finns alltså inga detaljerade krav på hur styrfunktionen ska se ut, utan kraven utgår enbart från att bilen ska kunna styras säkert och att ratten inte får skada föraren vid en kollision.
Läs också: Teslas modeller uppdateras – här är svenska priserna
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.