Bara några dagar efter att Volkswagen visat upp den eldrivna sedanmodellen ID. Aero, med fokus på lågt luftmotstånd och lång räckvidd, kommer en utmanare från Hyundai.
Elbilsmodellen Ioniq 5 får snart sällskap av Ioniq 6, som blir en slank sedanmodell med extremt lågt luftmotstånd. Hyundai Ioniq 6 har ett Cd-värde på 0,21 vilket är ännu bättre än 0,23 som ID. Aero kan skryta med.
Designen väcker känslor, och framför allt bakpartiet. Att det ser ut som det gör beror helt på luftmotståndet. Hyundai kallar designen för ”strömlinjeformad och tidlös”. Klart är i alla fall att modellen skiljer sig enormt mycket från kantiga och 1980-talsinspirerade Ioniq 5.
Interiören ska upplevas som ”kokongformad och bekväm” med fokus på återvunna material. Ratt och infotainmentskärm känns till stor del igen från Ioniq 5 och föraren kan välja mellan 64 interiörfärger. Sidodörrarnas knappar har flyttats för att få mer plats för prylfack.
Än så länge finns tyvärr inga uppgifter om varken effekt, räckvidd eller pris, men syskonmodellen Ioniq 5 som bygger på samma plattform har 800-voltsteknik för snabb laddning, fyrhjulsdrift som tillval och motoreffekt på 170–325 hk. Räckvidden ligger på upp till 50,7 mil och den siffran bör bli högre i Ioniq 6 som får betydligt lägre förbrukning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (25)
- 6 juli 2022 Jag tycker att vingarna ger…
- 5 juli 2022 motorcykelentusiasten skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.