Hyundai har valt att bryta ut bilmodellen Ioniq till ett helt eget bilmärke. Ioniq ska fokusera helt på elbilar och den första modellen är nu officiell.
Ioniq 5 är en elbil i kompaktklassen som utmanar bland andra Volkswagen ID 3 och ID 4. Hyundai beskriver bilen som en lite mer högbyggd crossover.
Den nya elbilen bygger på koncernens nyutvecklade plattform som kallas E-GMP. Det innebär bland annat att Ioniq 5 får bättre innerutrymmen eftersom plattformen inte behöver ta hänsyn till någon förbränningsmotor. Axelavståndet är längre än för Audi A6 trots att Ioniq 5 är 30 centimeter kortare.
Ioniq 5 får ett system för att växla mellan 400 och 800 volt. Det ska ge snabbare laddning – att gå från 10 till 80 procent ska ta 18 minuter som bäst. Maximal effekt vid snabbladdning är 220 kW vilket är betydligt mer än de flesta konkurrenter kan skryta med.
Solceller
Ioniq 5 kan även ”dela med sig” av strömmen för att exempelvis ladda upp en elcykel, en annan elbil eller prylar i kupén, och den som laddar sin bil kan fälla ned stolen i ett särskilt ”power nap-läge” för att – enligt Hyundai – kunna ”njuta av en tupplur”.
Två batteristorlekar finns att välja på, 58 eller 73 kWh, och köparna kan välja mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Den snabbaste modellen klarar 0–100 km/tim på 5,2 sekunder.
Några exakta räckviddssiffror är än så länge inte officiella. Men Hyundai lovar ”upp till 48 mils” räckvidd i modellen med stora batteriet och bakhjulsdrift. Räckvidden kan förlängas med hjälp av solcellspaneler på taket.
Återvunna material
Om exteriören upplevs som kantig med vassa vinklar och lite retrovibbar ska interiören istället kännas modern och inbjudande med råmaterial från sockerrör och återvunna pet-flaskor. Framför föraren finns digitala instrument på en 12,25-tumsskärm och en ungefär lika stor infotainmentskärm.
Det finns även en head up-display som kan visa navigationspilar och annat direkt i vindrutan, en teknik som kallas förstärkt verklighet eller augmented reality.
Passagerarna i baksätet ska ha gott om benutrymme och den bakre stolsraden kan skjutas i längsled. Även mittkonsolen kan skjutas mellan fram- och baksätespassagerare. Bagageutrymmet sväljer 531 liter – i nivå med Volkswagen ID 4 – och den främre ”frunken” har plats för mellan 24 och 57 liter beroende på om bilen har fyrhjulsdrift eller inte.
Ioniq 5 börjar säljas i sommar men än så länge finns inga prisuppgifter. Räkna dock med att den blir dyrare än dagens Hyundai Kona Electric.
Dragkrok finns som tillval och de fyrhjulsdrivna varianterna har en högsta tillåtna släpvikt på 1 600 kilo.
• 58 kWh, bakhjulsdrift, 170 hk, 350 Nm
• 73 kWh, bakhjulsdrift, 218 hk, 350 Nm
• 58 kWh, fyrhjulsdrift, 235 hk, 605 Nm
• 73 kWh, fyrhjulsdrift, 306 hk, 605 Nm
Längd: 4,64 m
Bredd: 1,89 m
Höjd: 1,61 m
Axelavstånd: 3 m
Bagagevolym bak: 531/1 591 l (uppfällt/nedfällt baksäte)
Bagagevolym fram: 24/57 l (fyrhjulsdrift/bakghulsdrift)
Toppfart samtliga modeller: 185 km/tim
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.