I förra veckan visade Volkswagen upp skisser på en ny och eldriven sedanmodell. Nu är den officiell – åtminstone i konceptform.
Nykomlingen heter Volkswagen ID. Aero men byter förmodligen namn till ID.7 när den sätts i serieproduktion. Modellen bygger precis som ID.3 och ID.4 på den så kallade MEB-arkitekturen som är helt anpassad för eldrift. Den dyker även upp i kombiutförande, men förmodligen inte före 2025.
Volkswagen ID. Aero ska locka köpare som värdesätter låg förbrukning och lång räckvidd. Bilen har flera aerodynamiska knep och ett Cd-värde på 0,23. Bland annat är dörrhandtagen infällda (och belysta!) och bakpartiet långt utdraget.
Apropå bakpartiet verkar Volkswagen ID. Aero vara en halvkombi vilket säkert kan glädja den som tycker Tesla Model 3 har för opraktisk bagagerumsöppning med sin sedankaross.
ID. Aero är dock betydligt längre – den mäter nästan fem meter på längden och konkurrerar därmed snarare med Model S än Model 3. Bland konkurrenterna finns även BMW i4, Polestar 2 och kommande Hyundai Ioniq 6.
Det finns än så länge inga bilder på interiören, och även när det gäller tekniken är det skralt med detaljer. Bilen har ett 77 kWh-batteri som ska ge en räckvidd enligt WLTP-körcykeln på 62 mil. Det är visserligen längre än andra modeller i ID-familjen, men Volkswagen har tidigare hintat om en räckvidd på upp till 70 mil.
Senare kommer även ett mindre batteripaket på 52 kWh. Effekten hamnar på mellan 190 och 300 hk. Volkswagen ID. Aero ska byggas i samma tyska fabrik där Passat byggs i dag med start 2023.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (33)
- 29 juni 2022 saabnisse skrev: Vardaglig…
- 29 juni 2022 saabnisse skrev: Vardaglig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.