Nästa artikel
Premiär för Dacia Spring – här är Europas billigaste elbil
Nyheter

Premiär för Dacia Spring – här är Europas billigaste elbil

Publicerad 16 oktober 2020 (uppdaterad 15 mars 2021)
Med 45 hästkrafter och ”oslagbart” pris ska Dacia börja sälja elbilar.

Renault har stora elbilsplaner. Nästa år börjar en ny utmanare till Volkswagen ID 3 med 45 mils räckvidd säljas, och den presenterades under torsdagkvällen i form av Renault Mégane eVision.

Men även lågprismärket Dacia ska få en elbilsmodell. Det har ryktats om den nya budgetelbilen länge, och nu är den officiell.

Dacia Spring, som modellen heter, är märkets första elbil. Exakt hur billig den blir är inte bekräftat men enligt Dacia blir priset ”oslagbart”.

För att spara pengar bygger Dacia Spring inte på någon ny teknik. Det är istället en återanvänd Renault Kwid som även säljs under namnet City K-ZE i Kina. Det är en ganska kompakt modell i klassen under Volkswagen ID 3.

Dacia Spring har en elmotor på 33 kW (45 hk) och 125 Nm – ungefär så långt man kan komma från dyrare effektmonster. För den som tycker det är i hårigaste laget finns ett ecoläge som kapar effekten till 31 hk.

Toppfarten är 125 km/tim och Dacia avslöjar över huvud taget ingen accelerationstid för modellen. Det finns heller inte särskilt mycket information om bilens säkerhetsutrustning.

Med ett 26,8 kWh-batteri hamnar räckvidden på 22,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Någon supersnabb laddning är det inte tal om – bilen kan som mest ta emot DC-laddning på 30 kW, men eftersom batteriet ändå inte är så stort kan det laddas till 80 procent på en dryg timme.


Uppdatering 16/10: Renault bekräftar att Dacia Spring också ska säljas i Sverige, men pris och lanseringsdatum är inte bestämt.

Läs också: Nöjdaste bilägarna: Här är märket som ökar mest

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-15 19:25
L. Mäkinen

Kostar den över 100 000 får de svårt att konkurrera med mopedbilar.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-15 19:30
Raphael

Jag tippar på ett pris om 200 000 kr utan avdragen elbilsbonus.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-15 19:44
lsoderlund

Är priset under 200k innan elbilsbonus så kommer många skaffa en. Jag är då helt klart intresserad av en sådan som andrabil för kortare resor.

Den verkar dock säljas för 8000 euro i Kina och fått ett estimerat pris på 15.000 euro i Rumänien.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-15 20:24
Dana

Tror inte den kommer till Sverige. Kommer nog mest säljas i Östeuropa mm. Så har det alltid varit tidigare. Importörerna tar inte in lågbudget modeller när dom kan tjäna mer pengar på premium modeller. Svenskarna är köpstarka kunder som vill ha mer lyx.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-15 20:34
V70Silver

Jag tror inte det kommer lanseras någon elbil för under 280 000 kr, kostar bilen mindre än detta så minskar nämligen bonusen, i år går gränsen vid 240 000 kr.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-15 20:41
saabnisse

Det kanske är en vettig effektklass som fler märken borde ansluta sig till?
Behövs egentligen högre effekt, det här var ju vad de vanligaste bilarna i den här klassen hade för 60 år sedan och då var det en lugnare trafik.
Jag tror att den här går bra att sälja i Sverige!

#7 • Uppdaterat: 2020-10-15 20:53
Mattse

Om skåpversionen av Dacia Spring får ett hyfsat pris lär den bli populär bland budföretag och hantverkare i de städer som framöver endast tillåter elbilar i vissa zoner.

#8 • Uppdaterat: 2020-10-15 20:59
Svenne60

45 hästar räcker mer än väl, minns Renault 4L fr 60-talet, den gick som ett skållat troll med 32 hästar, likaså Citroen 2CV. Åkte efter en sådan på motorväg och den höll stadigt 110 km/t...men batteriet verkar onödigt stort och därmed alltför dyrt, 10-15 mils räckvidd räcker för de flesta till arbete och affär.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-15 21:26
Raphael

Kinaversionen är pappig och saknar europeisk standard på säkerhetsutrustning och säkerhetsuppbyggnad, den måste göras om för Europa vilket höjer priset. Många har väntat sig att den ska kosta 80 000 kr i Europa vilket är helt orealistiskt. Kinautförandet är knappast ens lagligt i Europa.

#a • Uppdaterat: 2020-10-15 21:40
saabnisse

Raphael, där har du nog helt rätt, kinautförandet räcker säkert inte här, men tekniskt kanske det inte behövs så mycket mer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.