Fler och fler bilmärken godkänner så kallad HVO-diesel, som minskar utsläppen jämfört med vanlig, fossil diesel.
Förra året kom till exempel beskedet att Renault godkänner HVO100 och nu meddelar även koncernsyskonet Dacia att suven Duster godkänns för HVO med bibehållen garanti.
Samtidigt uppdateras dieselmotorerna i Dacia Duster till utsläppsklass Euro 6D-Full och det gäller både för fram- och fyrhjulsdrivna varianter.
Nyheterna verkar dock enbart gälla nya Dacia Duster som produceras från vecka 42. De första bilarna levereras till köparna i början av 2021. Beskedet gäller alltså inte befintliga Dacia Duster som redan rullar på vägarna.
Ren HVO, så kallad HVO100, är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Jämfört med vanlig diesel kan de totala koldioxidutsläppen sänkas med upp till 90 procent med HVO100.
Kemiskt finns mänga likheter med vanlig diesel, men HVO100 avviker den europeiska standarden för diesel och därför godkänner inte alla biltillverkare att den används som bränsle.
För de mindre modellerna Sandero och Sandero Stepway, som nyligen visats upp i ny upplaga, finns inga dieselmotorer.
– I det här segmentet har vi sett att dieselandelen under senaste 2–3 åren varit ganska låg och den fortsätter nedåt. Vi har gjort ett val att fokusera på högst prestanda till lägst pris med våra bensin- och gasmotorer, sa Michel Bensoussan, programchef för Sandero, under lanseringseventet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gillar Duster och biltypen passar med snål (numera även renare) diesel, men så länge den inte har autobroms så går den bort.
HVO 100 funkar på vilken diesel bil som helst. Problemet är att det vore alldeles för enkelt att bli fossilfri genom att
tanka HVO-100. Biltillverkarna vill helst sälja nya bilar, inte bli miljövänlig med en gammal bil, egentligen är det
absolut det bästa, gammal bil nytt bränsle.
Bra att Dacia Duster klarar HVO-100. Elbil från Dacia är antagligen på gång.
Dacia Spring kommer 2021, med bara 20 mils räckvidd.
Bra för oss som vill ha fordon för transporter utan en massa krafs.
Om transportstyrelsen sänker skatten till hybridbilarnas nivå kommer jag oxå att köpa HVO100 - annars betalar jag dyr skatt men skitar ner mindre än hybriderna gör (som går typ 50km rent, men resten som vilken bensin/diesel - bil gör).
Och vad skulle hända om man tankade HVO 100 i en äldre Dacia? Antagligen inget negativt alls.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.