BMW har visat upp en helt ny generation av flaggskeppsmodellen 7-serien, den sjunde i ordningen. Största nyheten är faktiskt inte modellen i sig utan att den även kommer i helt eldrivet utförande.
BMW 7-serie står inför en tuff utmaning när allt fler bilköpare väljer en suv. Men sedanmodellen 7-serie finns fortfarande kvar och med den eldrivna versionen hoppas BMW kunna locka nya köpare som annars sneglar på Mercedes EQS eller kanske Porsche Taycan.
Det som märks direkt är designen som tar ett stort steg jämfört med den konventionella föregångaren. Fronten med de enorma ”njurarna” (som även kan fås med belysning) känns delvis igen från iX och uppsättningen med smala varselljus kommer nu även till suven X7.
Bakpartiet är mer konventionellt och längs sidorna märks samma infällda dörrhandtag som på iX. 7-serien är längre än någonsin och mäter nu hela 5,39 meter på längden. Det gör bilen nästan lika lång som den förlängda versionen av utgående 7-serien. Någon förlängd version av nya 7-serien verkar inte vara aktuell.
Insidan bjuder på en enorm 31-tumsskärm som fälls ned från taket och där baksätespassagerarna kan titta på film. Framtill finns en böjd skärm som innehåller digitala instrument och infotainmentskärm. En nyhet är att dekorlisten som löper längs panelen kan visa animationer i olika färger och som innehåller virtuella knappar för olika funktioner.
Bland teknikfinesserna finns luftfjädring som standard och bakhjulsstyrning som tillval. Bilen ska även kunna ta över körningen själv i vissa situationer i upp till 130 km/tim.
Eldrivna BMW i7 xDrive60 har dubbla elmotorer på totalt 544 hk och 745 Nm. 0–100 km/tim ska gå på 4,7 sekunder och förbrukningen hamnar på 18,4–19,6 kWh/100 km. Motorerna ska inte innehålla några sällsynta jordartsmetaller och motortypen som används ska ge bättre ljudkomfort för passagerarna.
Batteripaketet är på 101,7 kWh och BMW siktar på en räckviddssiffra på 59–63 mil beroende på version. Det är i så fall längre än Porsche Taycan men kortare än Mercedes EQS 450+ som kan köras 74 mil på en laddning och kostar hela 335 000 kr mindre. Å andra sidan är Mercedes EQS 580 4Matic mer likvärdig prestandamässigt. Då minskar skillnaden i räckvidd till tre mil och prisskillnaden till 5 000 kr.
BMW i7 kan snabbladdas med 195 kW vilket är mer än många billigare elbilar, men inte lika mycket som Porsche Taycan.
Prislappen för BMW i7 hamnar på 1 580 000 kr. Senare kommer även en starkare version kallad i7 M70 xDrive med över 600 hk och 1 000 Nm samt laddhybriden M760i xDrive med 571 hk, 800 Nm och elräckvidd på 8,4 mil.
Trots lanseringen av BMW i7 finns förbränningsmotorerna fortfarande kvar.
– Den nya 7-serien blir startskottet för vår nya generation högeffektiva förbränningsmotorer, sa BMW-chefen Oliver Zipse vid presentationen.
Instegsmodellen får en rak sexcylindrig turbomotor på 3,0 liter med mildhybridteknik på 380 hk och 540 Nm. Toppmodellen BMW 760i xDrive hade tidigare en V12-motor, men den är nu ersatt av en mildhybrid-V8 på 544 hk och 750 Nm.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 20 april 2022 Vem vill synas i en sådan …
- 20 april 2022 "Alla" -utom möjligen en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.