För den som tycker BMW X5 är för liten lanserades flaggskeppet X7 för några år sedan. Hittills har över 400 exemplar registrerats i Sverige – visserligen inte lika många som Mercedes GLS eller Range Rover, men ändå en relativt hög siffra för en modell som kostar omkring en miljon kronor innan köparen gått loss i tillvalslistan.
Nu presenterar BMW en ansiktslyft version, och den största förändringen märks i fronten. Strålkastarna delas upp i två delar: dels smala LED-strålkastare överst som även innehåller blinkers, och dels större strålkastare undertill som innehåller halvljus och helljus. De ska se gömda ut när bilen bara använder LED-varselljusen.
Fronten kommer se ut på ungefär samma sätt i nya 7-serien och den eldrivna versionen i7 som ska presenteras inom kort.
Den enorma grillen som BMW fått kritik för är fortfarande kvar och finns nu även i en upplyst version som tillval för alla motoralternativ. I toppversionen BMW X7 M60i är den standard.
BMW X7 finns som mildhybrid men inte som laddhybrid, och det märks på fordonsskatten. Den hamnar på mellan 16 930 och 29 200 kr per år under de första tre åren. Priserna på uppdaterade BMW X7 börjar på 975 000 kr och sträcker sig till 1 225 000 kr för prestandamodellen M60i.
Kommentarer till artikeln (2)
- 14 april 2022 Vedervärdigt ful front. År…
- 13 april 2022 Tråkigt att de tar bort BMWs…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.