De första bilderna på den ansiktslyfta versionen av BMW 5-serie dök upp på nätet i slutet av april, men nu är den uppdaterade modellen helt officiell. Den visades upp på ett digitalt event under onsdagmorgonen.
Även om BMW gjort några mindre uppdateringar till 5-serien de senaste åren, som tillskottet av mildhybriddrivlinor under hösten, är det nu dags för ett ordentligt lyft med flera nya design- och teknikdetaljer.
Den största förändringen märks kanske i fronten där strålkastarna blivit smalare och fått L-formade LED-ljus och där M Sport-paketet fått en annorlunda utformning. Det finns även laserstrålkastare som tillval. Bilar med Luxury Line-paket får vertikala luftinsläpp.
Även bakpartiet har designats om med nya bakljus och fyrkantiga avgasutblås för samtliga modeller. Även på insidan märks några mindre förändringar men inget revolutionerande.
Flera nya laddhybrider
För svenska köpare har BMW infört en viktig nyhet på laddhybridsidan, nämligen att 5-serien nu går att få som laddhybrid även med kombikaross och fyrhjulsdriftssystemet xDrive.
Dessutom införs i höst en helt ny laddhybridversion i form av BMW 545e med en sexcylindrig bensinmotor istället för en fyrcylindrig som i BMW 530e. Drivlinan ger totalt 394 hästkrafter och 600 Nm men elräckvidden blir några kilometer kortare än för 530e. Den nya BMW 545e finns enbart som sedan och med fyrhjulsdrift.
Dubbla turbo
Den uppdaterade 5-serien bjuder på ytterligare några mindre nyheter:
• Alla fyr- och sexcylindriga motoralternativ har nu 48-volts mildhybridteknik. Det ska dels ge en liten accelerationsskjuts men också sänka förbrukningen några procent.
• Den sexcylindriga dieselmotorn i BMW 530d går från en till två turboaggregat. Effekten höjs från 265 till 286 hästkrafter och vridmomentet från 620 till 650 Nm (redan vid 1 500 r/min). Det mindre aggregatet har så kallad variabel turbingeometri för att motorn ska kunna ge mer kraft under ett bredare varvtalsintervall. Den här nyheten gör att hoppet mellan 520d med 190 hästkrafter upp till 530d blir ännu större än tidigare.
Uppdateringar via nätet
• Bland tekniknyheterna finns ett system som ska se till att bilen själv formar en så kallad räddningsgata vid långa köer, ett system som ser till att laddhybridversionerna kör på el så mycket som möjligt i miljözoner och möjlighet att uppdatera vissa delar av bilens mjukvara via nätet.
• BMW inför också en egen version av Teslas så kallade Sentry Mode som kan filma området kring bilen i upp till 40 sekunder.
• Android Auto och Apple Carplay blir standard och navigationssystemet har en ny typ av karta som ska ge snabbare ruttberäkning.
• BMW 5-serie M Sport Edition är en specialversion som byggs i 1 000 exemplar och inkluderar M Sport-paket Doningtongrå lackering och 20-tumsfälgar.
• Toppmodellen vid sidan av M5 heter BMW M550i med V8-motor på 530 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
520i: 184 hk, 290 Nm, 7,9 sek, 5,3–5,5 l/100 km
530i: 252 hk, 350 Nm, 6,3-6,4 sek, 5,3–6,1 l/100 km
540i: 333 hk, 450 Nm, 4,9–5,2 sek, 6,3–6,8 l/100 km
M550i: 530 hk, 750 Nm, 3,8 sek, 9,7–10,9 l/100 km
520d: 190 hk, 400 Nm, 7,2 sek, 4,1–4,5 l/100 km
530d: 286 hk, 650 Nm, 5,4–5,6 sek, 4,5–5,0 l/100 km
540d: 340 hk, 700 Nm, 4,6 sek, 5,0–5,1 l/100 km
530e: 292 hk, 420 Nm, 5,9 sek, 1,7–2,1 l/100 km
545e: 394 hk, 600 Nm, 4,7 sek, 2,1–2,4 l/100 km
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.