Lyckligtvis är nu inte 530e enbart beroende av sin eldrift. En turboladdad, bensindriven fyrcylindrig motor står ständigt beredd och kopplas automatiskt in när det behövs.
Samspelet mellan el- och förbränningsmotor är smidigt och sker ibland nästa omärkligt. Bensinmotorn är helt vibrationsfri och på låga varvtal dessutom väldigt tystlåten. Det krävs ett vaket öga på instrumenten för att se när motorn startar.
Trampar man gaspedalen i botten visar 530e upp en annan sida. Drivsystemet lämnar en total effekt på 252 hk och mycket kraft finns tillgängligt redan från låga varvtal. Det fina bottendraget trollar bort känslan av vikt och bakom ratten är det svårt att förstå att det är en 1,8 ton tung klump man kör.
”Klump” är för övrigt en dålig benämning på nya 5-serien. Sällan har väl en stor sedan känts så lätthanterlig som här. Komforten är förstklassig med sköna säten, låg ljudnivå och väl avstämd fjädring.
"För att få plats med batteriet har man tvingats krympa bensintanken till 46 liter från ordinarie 68 l. Dessutom har man knaprat på bagageutrymmet."
Hybridiseringen har tyvärr inneburit några kompromisser. För att få plats med batteriet har man tvingats krympa bensintanken till 46 liter från ordinarie 68 l. Dessutom har man knaprat på bagageutrymmet. Volymen har minskat från 530 liter i den vanliga 5-serien sedan till 410 liter i laddhybriden. Glöm inte att du dessutom ska släpa med dig ett antal laddkablar som kräver utrymme.
När det gäller själva laddningen har BMW ett ess i rockärmen. Under året ska induktiv laddning introduceras som tillval, en välkommen revolution för alla elbilister som tröttnat på att svära över och slåss med skitiga laddkablar. Bilen parkeras över en laddplatta som trådlöst skickar ström till bilens batteri. Full laddning ska ta cirka 3,5 timmar. Priset för tekniken är ännu inte bestämt.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 530e?
Pris, från kr: 529 000.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 494/B 187/H 148.
Bagagevolym, l: 410.
Tjänstevikt, kg: 1 845.
Motor: Fyrcylindrig tuboladdad bensinmotor + elmotor. Volym 1 998 cm3. Max effekt 184/113 hk (bensin/el). Max vridmoment 320/250 Nm. Max systemeffekt 252 hk samt 420 Nm.
Batteri: Litium-jon. 9,2 kWh.
Laddningstid: Under fem timmar 240 V. Under tre timmar 3,7 kW laddbox.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, åttastegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,2 s.
Deklarerad förbrukning: 1,9 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 44 g/km.
Räckvidd på el: Max 50 km.
Konkurrenter: Volvo S90 T8, Mercedes E350 e Sedan.
Plus: Smidig drivlina, kommer med trådlös laddning.
Minus: Pris, begränsad räckvidd, bagageutrymme.
Vad nytt? Laddhybridversion av 5-serien.
För vem? Elbilsentusiaster med kort pendlingsavstånd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.