Efter elbilen Taycan ska Porsche lansera flera andra eldrivna modeller. Först ut blir kompaktsuven Macan, och nu har Porsche släppt bilder som visar hur bilen testas på märkets utvecklingscenter.
Designen är inte spikad så bilen är fortfarande maskerad. Tyvärr dröjer lanseringen till 2023, så köparna måste alltså vänta ytterligare drygt två år innan modellen blir verklighet trots att de första uppgifterna om en eldriven Macan dök upp för flera år sedan.
Målet är enligt Porsche att utveckla ”den sportigaste elbilen i sitt segment” och modellen får samma 800-voltsarkitektur som Taycan. Några uppgifter om räckvidd eller effekt finns inte ännu, men eldrivna Macan blir den första Porschemodellen att bygga på den så kallade PPE-plattformen.
Köparna måste vänta ytterligare drygt två år innan modellen blir verklighet
Men trots att nästa generation Macan kommer med eldrift försvinner inte modellerna med vanliga förbränningsmotorer.
– I Europa fortsätter efterfrågan på elbilar öka, men takten varierar stort över hela världen. Därför kommer vi lansera en attraktiv efterföljare till nuvarande Macan med konventionell drivlina i slutet av 2021, säger Porsches utvecklingschef Michael Steiner.
Vid sidan av Macan med eldrift finns även obekräftade uppgifter om att Porsche ska lansera sportbilen 718 Boxster med eldrift i konceptform. Porsche har hittills inte velat lansera någon eldriven sportbil på grund av den höga vikten som batteripaketet för med sig, men nu kan det alltså vara dags, enligt Car and Driver.
Läs också: Här är Porsches eldrivna kombi – så mycket kostar den
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.