Porsche Taycan är märkets första nya helt eldrivna bilmodell, och den ska följas av flera andra elbilar – bland annat en helt eldriven version av suven Macan.
Inför modellårsskiftet som genomförs i oktober får Porsche Taycan flera intressanta nyheter. De uppdaterade modellerna dyker upp hos återförsäljarna i mitten av oktober.
Ladda utan kort
Först ut är Plug & Charge, som är ett system som ska göra snabbladdning längs vägen smidigare. Föraren stoppar i laddkontakten och sedan sköts betalningen automatiskt – det finns alltså inget behov av att fippla med kontokort eller laddtaggar.
Nackdelen är att laddstationen måste ha stöd för Plug & Charge, men förhoppningsvis dyker det upp på fler snabbladdare framöver. Ionitys snabbladdare i Sverige är redan förberedda för Plug & Charge.
Läs också: Långsamt framåt för Ionity – tre nya laddare i Sverige
Prenumerera på tillval
En annan nyhet är att Porsche precis som Audi och BMW börjar ”hyra ut” tillval. Istället för att föraren kryssar i ett tillval vid bilköpet och betalar en fast kostnad finns alltså möjlighet att prenumerera på vissa finesser under en begränsad period.
Bland tillvalen som köparen nu inte behöver välja vid köpet utan kan uppdater med efterhand finns Power Steering Plus som anpassar styrningens tröghet efter hastigheten, ett ”intelligent räckviddssystem” som hjälper till att maximera räckvidden och korta ned restiden, aktiv filhållningsassistans och Porsches system InnoDrive som kan ta över körningen själv under vissa förhållanden.
Taycan-ägarna får prova tillvalen i tre månader och kan därefter välja om de vill köpa loss tillvalet helt eller prenumerera från månad till månad. Finesserna skickas ut till bilen med en trådlös uppdatering via nätet.
Priserna för tillvalen finns än så länge bara i euro och gäller den tyska marknaden som har 16 procent moms. Omräknat till svenska kronor blir tillvalen alltså något dyrare med 25 procent moms.
Per månad | Fast pris | |
Active Lane Keep Assist och InnoDrive | 19,50€ | 808,10€ |
Intelligent Range Manager | 10,72€ | 398,69€ |
Power Steering Plus | 320,71€ |
Läs också: BMW ska börja ”hyra ut” tillval för en månadskostnad
Snabbare ombordladdning...
Head up-displayen som kan visa viktig information direkt i siktfältet för att föraren inte ska behöva ta ögonen från vägen är numera i färg, och ombordladdaren för att ladda bilen hemma eller på jobbet har nu en kapacitet på upp till 22 kW. Både head up-display och snabbare ombordladdning blir tillval, och det sistnämnda dyker upp mot slutet av året.
Luftfjädringen får även ett så kallat Smartliftsystem som innebär att fronten kan lyftas upp en aning för att bilen enklare ska kunna passera ett fartgupp eller köra in på en garageuppfart.
...och långsammare snabbladdning
Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det. Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
Dessutom blir den snabbaste versionen, Porsche Taycan Turbo S, lite snabbare än tidigare. 0–200 km/tim tar nu 9,6 sekunder med launch control-systemet vilket är 0,2 sekunder kvickare än tidigare.
Läs också: Så snabbt laddar elbilarna: Audi e-tron överlägsen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.