Det dyker upp allt fler eldrivna suv-modeller, man i kombilandet Sverige har många också efterfrågat en eldriven kombi. Nu är den här – och den kommer från Porsche.
Den nya modellen Taycan Cross Turismo kanske inte är någon kombi i konventionell mening. Porsche marknadsför den som en lite mer praktisk version av Taycan med sedankaross, och den liknar mer en så kallad ”shooting brake” än en vanlig herrgårdsvagn.
Porsche Taycan har hyllats för både prestanda, kvalitetskänsla och design men bagageutrymmet är inte särskilt imponerande och den lilla öppningen gör det svårt att lasta större prylar.
Det är där Porsche Taycan Cross Turismo kommer in. Med ett betydligt större lastutrymme och en större öppning ska den locka köpare som vill ha en mer praktisk elbil. Baksätespassagerarna får dessutom 4,7 centimeter bättre takhöjd.
Läs också: Porsche Taycan i ny snikversion – 200 000 kr billigare
Stora batteriet standard
Precis som sedanversionen av Taycan har den nya Cross Turismo-versionen 800-voltsteknik och snabbladdning på upp till 270 kW. Fyrhjulsdrift, luftfjädring och det större batteriet som kallas ”Performance Battery Plus” på 93 kWh är standard – än så länge finns ingen bakhjulsdriven version av Taycan Cross Turismo.
Som tillval finns ett offroadpaket med tre centimeter högre markfrigång och det finns ett särskilt ”grusläge” för körning på dålig väg.
Vid lanseringen finns fyra versioner tillgängliga med mellan 380 och 625 hk. Samtliga versioner kan leverera mer effekt under en kort period med en overboostfunktion. Räckvidden blir som längst 45,6 mil och det levereras i den billigaste versionen, Taycan 4 Cross Turismo.
Läs också: Porsche Taycan överraskar: ”Väger den verkligen 2,3 ton?!”
Fyra versioner
I samband med lanseringen visade Porsche även upp en särskild cykelhållare för upp till tre cyklar som möjliggör öppning av bakluckan utan att hållaren behöver monteras av.
– Vi ser oss själva som pionjärer inom elektrisk mobilitet. 2025 kommer hälften av alla nya bilar vi levererar vara antingen helt eldrivna eller laddhybrider, säger Porschechefen Oliver Blume.
Priserna är mellan 22 000 och 40 000 kronor högre än för motsvarande sedanmodell med stora batteriet. Den billigaste versionen börjar på 1 140 000 kr i Sverige.
Version | 4 | 4S | Turbo | Turbo S |
Effekt, hk | 380 | 490 | 625 | 625 |
Effekt overboost, hk | 476 | 571 | 680 | 761 |
0–100 km/tim, s | 5,1 | 4,1 | 3,3 | 2,9 |
Toppfart, km/tim | 220 | 240 | 350 | 250 |
Räckvidd, km | 389-456 | 388-452 | 395-452 | 388-419 |
Pris, kr | 1 140 000 | 1 270 000 | 1 750 000 | 2 130 000 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.