Porsche har gått mot trenden i bilvärlden genom att lansera en elbil som inte är en suv. Först ut var sedanmodellen Taycan, som följdes av en kombiversion och upphöjda ”terrängversionen” Cross Turismo.
Men redan för fem år sedan började Porsche skissa på en eldriven kompaktsuv som skulle baseras på nästa generation Macan.
– Det är förstås en modellinje som vi kan tänka oss, sa försäljningschefen Detlev von Platen i en intervju med Reuters som gjordes 2017.
Några år senare, i maj 2021, uppgav Porsche att den nya modellen skulle börja säljas 2023 och att den skulle bli ”sportigast i sin klass”.
Nu verkar den eldrivna versionen av Porsche Macan äntligen vara på gång, men den blir försenad med ett år och beräknas nu börja levereras i början av 2024.
Porsche Macan med eldrift bygger på nya plattformen PPE (Premium Platform Electric) och får ett batteripaket på 100 kWh. Systemeffekten blir över 600 hk. Dessutom blir det 800-voltsteknik som i Porsche Taycan och något högre snabbladdningseffekt än de 270 kW som Taycan kan skryta med.
En annan tekniknyhet är möjligheten att ”dela upp” batteriet i två delar när det laddas i en vanlig 400-voltsladdare för att snabba på laddningen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 16 november 2022 Mycket imponerande plattform…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.