Det är stor efterfrågan på lyxmärkets elbil.
Porsche gjorde en stark inledning på året. Under det första kvartalet levererades totalt 71.986 bilar till kunder över hela världen, vilket är en ökning med 36 procent jämfört med föregående år.
Under perioden har efterfrågan på elbilen Taycan varit så stor att den nästan slagit märkets flaggskepp 911 i försäljning. Totalt 9.072 exemplar såldes – bara 61 färre än 911.
Suvarna Macan och Cayenne sålde bäst, och stod tillsammans för knappt 60 procent av försäljningen. Boxter och Cayman sålde i 6.190 exemplar, medan sedanmodellen Panamera sålde sämst. Den verkar till stor del ha ersatts av Taycan.
Nästa steg i Porsches elbilssatsning är Cross Turismo-versionen av Taycan, som börjar säljas i sommar. Nästa år kommer även en eldriven Macan, baserad på en plattform utvecklad i samarbete med Audi.
Under perioden har efterfrågan på elbilen Taycan varit så stor att den nästan slagit märkets flaggskepp 911 i försäljning. Totalt 9.072 exemplar såldes – bara 61 färre än 911.
Suvarna Macan och Cayenne sålde bäst, och stod tillsammans för knappt 60 procent av försäljningen. Boxter och Cayman sålde i 6.190 exemplar, medan sedanmodellen Panamera sålde sämst. Den verkar till stor del ha ersatts av Taycan.
Nästa steg i Porsches elbilssatsning är Cross Turismo-versionen av Taycan, som börjar säljas i sommar. Nästa år kommer även en eldriven Macan, baserad på en plattform utvecklad i samarbete med Audi.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.