Porsche kräver att samtliga av dess nära 1.300 underleverantörer enbart använder förnybar energi när de tillverkar komponenter till dess bilar.
Från och med juli i år måste alla underleverantörer som skriver på nya kontrakt med biltillverkaren möta deras miljökrav. De som inte vill byta till grön energi kommer inte att få några nya kontrakt.
Enligt Porsche har deras batterileverantörer redan använt grön energi sedan 2020. Det här är nästa steg.
– Vi inser att vi har ett ansvar att se till att leverantörskedjor är transparenta och hållbara, säger styrelsemedlemmen Uwe-Karsten Städter i ett pressmeddelande.
Porsche har likt många andra biltillverkare satt upp hållbarhetsmål för sig själva. Deras uttalade ambition är att vara koldioxidneutrala i alla led till år 2030. Samma år ska 80 procent av försäljningen utgöras av laddbara bilar.
Just nu kommer 20 procent av Porsches totala klimatutsläpp från leverantörskedjan, och företaget räknar med att den siffran kommer att stiga till 40 procent de kommande åren i och med att fler bilar blir eldrivna.
Den egna fabriken i Stuttgart har enligt uppgift varit koldioxidneutral sedan 2020, och sedan 2021 även utvecklingsscentret i Weissach och fabriken i Leipzig där Macan och Panamera byggs.
Så kallad klimatneutralitet kan uppnås både genom faktiska utsläppsminskningar och genom så kallad klimatkompensation, där man till exempel betalar för trädplantering för att kompensera för utsläpp. Det gör att begreppet på flera håll kritiseras för att vara vilseledande.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.