Det har gått intensiva rykten om att superbilsmärket Bugatti, som ägs av Volkswagenkoncernen, ska byta ägare. Under måndagen kom beskedet att Bugatti ska ingå i ett samägt bolag tillsammans med kroatiska uppstickaren Rimac, som utvecklar eldrivna superbilar.
Rimac ska äga 55 procent av bolaget medan Porsche ska äga 45 procent. Företaget ska sättas upp i Zagreb med start under fjärde kvartalet.
På kort sikt innebär inte beskedet några större förändringar för Bugatti, åtminstone inte på ytan. Bugatti Chiron ska fortsätta byggas. Men på lite längre sikt ska nya modeller utvecklas.
– Nya och spännande modeller ska tas fram som kommer få Bugattientusiasternas hjärtan runt om i världen att slå snabbare, säger Lutz Meschke, styrelseordförande i Porsche.
Rimac ska enbart utveckla elbilar. Bugatti ska ha både elbilar och modeller med förbränningsmotorer i utbudet, men de blir ”väldigt tungt hybridiserade”, enligt Rimac.
• Bugatti grundades 1909 i Molsheim som då låg i Tyskland, av Ettore Bugatti, och sålde superexklusiva bilar som var framgångsrika i racing. Efter hans död upphörde verksamheten 1952.
• Flera återupplivningsförsök gjordes på 1950- och 1960-talet men det var först 1987 som märket kunde väckas till liv, av italienska entreprenören Romano Artioli. Han lanserade Bugatti EB110 med V12-motor och fyrhjulsdrift.
• Volkswagen tog över Bugatti 1998 och visade upp flera konceptbilar, men det var först med toppfartsfantomen Veyron från 2005 som märket uppmärksammades stort. Den hade en 8,0-liters V16-motor med fyra turbo och 1 001 hk.
• För VW-koncernens styrelseordförande Ferdinand Piëch (bilden högst upp) var övertagandet av Bugatti och lanseringen av Veyron ett prestigeprojekt som skulle lyfta företagets varumärke.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.