Porsches nya elbil Taycan har väckt mycket uppmärksamhet för sin prestanda, men också på grund av den höga prislappen och korta räckvidden jämfört med bilen många anser vara Taycans tuffaste konkurrent: Tesla Model S.
Porsche Taycan kommer mellan 33 och 46 mil på en laddning i WLTP-körcykeln. Tesla Model S klarar 59–61 mil i samma körcykel.
Men Porsches utvecklingschef Michael Steiner tycker inte alls Tesla är någon konkurrent eftersom Porsche ska sälja betydligt exklusivare bilar i mindre upplaga med högre priser. Det uppger han i en intervju med Automotive News.
– Även om folk gillar att spela ut oss mot varandra anser inte vi Tesla vara någon direkt konkurrent. Med Model 3 är det tydligt att de fokuserar mer aggressivt på volymsegmentet, säger Michael Steiner.
Han tycker också att den teknik som Tesla valt när det gäller batterikemi och kylning av batteriet ”inte är idealisk när det gäller hållbarhet”.
– Vi tror på mindre, lättare och därför också billigare batterier som kan laddas upp snabbare. Vi siktar inte på att vara ledande när det gäller elräckvidd.
Efter Taycan är det suv-modellen Macan som ska elektrifieras i Porsches modellprogram. Det handlar om en helt eldriven version av Macan som ska skiljas ut ordentligt designmässigt jämfört med versionen som har förbränningsmotor.
– Vi tror att under övergången till elbilar kommer kunderna vilja att det syns att de kör eldrivet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visa mig Porsches batterifabrik...
Ja vad skulle han säga?
De ligger ju långt efter både när det gäller erfarenhet och teknik!
Det de ligger före med är ju tillverkning, kvalite' och renommé!
Ja det var ju intressant sätt att se det.
"Porsche ska sälja betydligt exklusivare bilar i mindre upplaga med högre priser." så därför gör det inget om dom är sämre.
Nu menar han ju att Porsche ska konkurrera på andra sätt men vad gäller just detta så är det ju så han säger...
Det är ju inte Porsche som bestämmer vilka som är konkurrenterna. Det är kunderna! Taycan 4S hade ju definitivt kunnat vara ett alternativ för den som tänkt sig köpa en Model S. För många faller det nog på att Porschen inte är så användbar som familjebil då den i princip saknar bagageutrymme ens för att frakta hem matkassarna från affären... Plus att den saknar vettigt snabbladdnätverk. Går ju i praktiken inte ta den till fjällen på sportlovet etc. Dyr leksak...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.