Eldrivna sportbilen får ytterligare motoralternativ med lägre prislapp.
Porsches första elbil, Taycan, har hittills funnits i värstingversionerna Taycan Turbo S för drygt 2 miljoner och Taycan Turbo som kostar från 1,7 miljoner kronor.
Nu kommer ett något billigare alternativ: Taycan 4S. När den börjar säljas i Sverige i början av 2020 blir priset 1.170.000 kronor. Instegsmodellen har två batteristorlekar att välja på: Antingen single-deck-batteriet Performance på 79,2 kWh eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh. Det större batteriet är samma som i Taycan Turbo S och Turbo.
Nu kommer ett något billigare alternativ: Taycan 4S. När den börjar säljas i Sverige i början av 2020 blir priset 1.170.000 kronor. Instegsmodellen har två batteristorlekar att välja på: Antingen single-deck-batteriet Performance på 79,2 kWh eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh. Det större batteriet är samma som i Taycan Turbo S och Turbo.
Med det mindre batteriet får elbilen en effekt på 390 kW, motsvarande 530 hästkrafter. Nöjet att trycka plattan i mattan och färdas i en hastighet från noll till hundra kilometer i timmen varar i fyra sekunder. Räckvidden sägs vara över 40 mil, enligt mätmetoden WLTP.
Med det större batteriet i Taycan 4S blir räckvidden 46,3 mil och effekten något högre: 571 hästar eller 420 kW.
Med det större batteriet i Taycan 4S blir räckvidden 46,3 mil och effekten något högre: 571 hästar eller 420 kW.
Precis som på Turbo och Turbo S-versionerna har 4S två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln, men skillnaden är att den baktill är 8 centimeter kortare.
Visuella skillnader som gör att det går att särskilja en 4S från sina dyrare syskon är 19-tums Aero-fälgar och rödlackade bromsok. Dessutom har den främre spoilern annan geometri och sidotrösklarna är svartlackerade. Adaptiv luftfjädring inklusive elektronisk stötdämparkontroll är standard på Taycan 4S.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan 4S?
Visuella skillnader som gör att det går att särskilja en 4S från sina dyrare syskon är 19-tums Aero-fälgar och rödlackade bromsok. Dessutom har den främre spoilern annan geometri och sidotrösklarna är svartlackerade. Adaptiv luftfjädring inklusive elektronisk stötdämparkontroll är standard på Taycan 4S.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan 4S?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.