Nästa artikel
Första åkturen i Porsche Taycan
Nyheter

Första åkturen i Porsche Taycan

Publicerad 12 oktober 2019
Porsches första elbil blir inte billig men Taycan är snabbare än de flesta av märkets befintliga modeller. 0–100 km/tim går på 2,8 sekunder.
Två blinkningar. 0–100 km/tim på 2,8 sekunder. Snudd på ljudlöst. Accelerationen är brutal där jag slungas bakåt och sitter som klistrad i sportstolen. Porsches första elbil är här.
Det mullrar till, så där dovt som sommaråska några mil bort. Ljudet från Porsches första elbil Taycan har diskuterats, hur får man en elbil att låta som en sportbil? Ljudet går att förstärka med Porsche Electric Sport Sound. Då med Taycans eget ljud som sedan förstärkts för att låta precis som Taycan låter, alltså inte ett syntetiskt ljud. Ljudet imponerar, det är inte så där sopranvinande som elbilar brukar låta utan betydligt mer bas i registret.
Jag får tyvärr inte köra, men väl åka med. Jag befinner mig på en bana i Belgien och det är en åktur i klass med en bättre dag på ett nöjesfält. Taycan har två elmotorer, en på bak- och en på framaxeln som ger drivning på alla fyra hjulen. Fyra körlägen finns, tvåhjulsdrift för snålast körning, fyrhjulsdrift som standard, Sport med fyrhjulsdrift och Sport Plus då all kraft samlas för mest prestanda.

Taycan kommer i två versioner, Turbo och Turbo S, med 680 respektive 761 hästkrafter. Vridmomentet förklarar katapultkänslan, 1 050 Nm för Turbo S är som en hästspark i ryggen.

Taycan hamnar mellan 911 och Panamera i storlek, precis under fem meter lång och kommer byggas i samma fabrik som 911 och de andra sportbilarna i Zuffenhausen.

Interiören är helt digital med fyra stora pekskärmar. Även passageraren har fått en egen skärm.

Interiören är iögonfallande. Helt digital med fyra gigantiska pekskärmar. Fokus ska ligga på föraren och framför föraren finns en böjd, nästan svävande 16,8 tum stor skärm som samlar bland annat ljus- som chassifunktioner.

Mittkonsolen rymmer en skärm för ventilation och i mitten finns den klassiska multimediaskärmen. Nytt är skärmen ovanför handskfacket, anpassad för passageraren där den kan låta sig underhållas utan att störa föraren. Interiören är tillverkad i hållbara och återvunna material, helt rätt i tiden för en elbil.

"Framtidens sportbil är säkrad och ja, redan här."

Taycan har en räckvidd på, som mest, 450 kilometer vid start. Nyligen gjordes test där Taycan klarade 26 starter, 0–200 km/tim utan att tappa effekt. Även räckviddstester har gjorts där Taycan i somras gjorde ett 24-timmarstest och fixade 3 425 kilometer, med stopp för snabbladdning. Taycan är också första serieproducerade bil med ett elsystem på 800 volt. På 5,5 minuter laddas Taycan med 100 kilometer, 75 procent av full laddning tar 22,5 minuter.

Utseendet då, ser den ut som en Porsche? Jodå, den är bred om höfterna med en sluttande taklinje och tydlig kontur kring fönster. Porsche ville markera att detta är en elbil och har gjort lutningen på motorhuven extra brant för att visa att här under finns ingen motor.

Efter några varv på banan måste jag tyvärr lämna bilen, jag hade kunnat åka betydligt fler, Taycan känns som en bekantskap som bara blir bättre ju längre vi umgås. Ljudet, känslan, accelerationen, pekskärmarna. Framtidens sportbil är säkrad och ja, redan här.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan?

Relaterade bildspel

Porsche  Taycan Turbo S

Pris, från kr: 2 080 000 (1 700 000 för Taycan Turbo).
Svensk lansering: Första bilarna levereras i slutet av året.
Mått, cm: L 496/B 197/H 138.
Tjänstevikt, kg: 2 370.
Bagage, l: 366 bak, 81 fram.
Motor: Två elmotorer, en fram och en bak. Max effekt 761 hk (560 kW).
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Kan skiftas till tvåhjulsdrift för snålare körning.
Batteri: 93,4 kWh. Max laddeffekt 270 kW, 5–80 procent laddning på 22,5 minuter.
Räckvidd, km (WLTP): 412.
Förbrukning: 26,9 kWh/100 km.
Prestanda: Toppfart 260 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 2,8 s. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.