

Taycan kommer i två versioner, Turbo och Turbo S, med 680 respektive 761 hästkrafter. Vridmomentet förklarar katapultkänslan, 1 050 Nm för Turbo S är som en hästspark i ryggen.
Taycan hamnar mellan 911 och Panamera i storlek, precis under fem meter lång och kommer byggas i samma fabrik som 911 och de andra sportbilarna i Zuffenhausen.

Interiören är helt digital med fyra stora pekskärmar. Även passageraren har fått en egen skärm.
Mittkonsolen rymmer en skärm för ventilation och i mitten finns den klassiska multimediaskärmen. Nytt är skärmen ovanför handskfacket, anpassad för passageraren där den kan låta sig underhållas utan att störa föraren. Interiören är tillverkad i hållbara och återvunna material, helt rätt i tiden för en elbil.
"Framtidens sportbil är säkrad och ja, redan här."
Utseendet då, ser den ut som en Porsche? Jodå, den är bred om höfterna med en sluttande taklinje och tydlig kontur kring fönster. Porsche ville markera att detta är en elbil och har gjort lutningen på motorhuven extra brant för att visa att här under finns ingen motor.
Efter några varv på banan måste jag tyvärr lämna bilen, jag hade kunnat åka betydligt fler, Taycan känns som en bekantskap som bara blir bättre ju längre vi umgås. Ljudet, känslan, accelerationen, pekskärmarna. Framtidens sportbil är säkrad och ja, redan här.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan?



Relaterade bildspel
Pris, från kr: 2 080 000 (1 700 000 för Taycan Turbo).
Svensk lansering: Första bilarna levereras i slutet av året.
Mått, cm: L 496/B 197/H 138.
Tjänstevikt, kg: 2 370.
Bagage, l: 366 bak, 81 fram.
Motor: Två elmotorer, en fram och en bak. Max effekt 761 hk (560 kW).
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Kan skiftas till tvåhjulsdrift för snålare körning.
Batteri: 93,4 kWh. Max laddeffekt 270 kW, 5–80 procent laddning på 22,5 minuter.
Räckvidd, km (WLTP): 412.
Förbrukning: 26,9 kWh/100 km.
Prestanda: Toppfart 260 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 2,8 s.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.