Efter månader av spekulationer och rykten lanserade Porsche på onsdagskvällen sin första terränggående version av sportbilen 911.
Den ökenrally-inspirerade modellen är modifierad på flera sätt jämfört med en ”vanlig” 911 Carrera. Fjädringen är 50 millimeter högre, och kan vid behov höjas med ytterligare 30 millimeter i hastigheter upp till 170 km/h. Enligt Porsches pressmaterial är denna funktion ämnad för ”ambitiösa terrängäventyr”.
Motorn, en turbomatad, sexcylindrig boxer, skickar 480 hästkrafter till alla fyra hjulen via en åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Sprinten från 0–100 km/h ska inte ta mer än 3,4 sekunder. På grund av terrängdäcken är toppfarten begränsad till 240 km/h.
Bakaxelstyrning och aktiva krängningshämmare ingår också i standardutrustningen. För att ytterligare förbättra prestandan på löst underlag finns körlägena ”Rallye Mode” och ”Off-Road Mode”. Det finns också en launch control-funktion som är anpassad för löst underlag.
Ett 12-voltsuttag levererar ström till extraljusen på ett specialbyggt takräcke som kan köpas till, gjort för att frakta vattenbehållare, spadar och annan campingutrustning. Det går också att utrusta bilen med ett taktält.
Namnet Dakar är en referens till 1984 års Paris-Dakar-rally, då Porsche tog hem sin första seger med en specialbyggd 911.
Svettig prislapp
Frågan är hur många köpare som kommer våga köra sin 911 Dakar på det sätt som föreslås i pressbilderna. De svenska priserna börjar på 2,48 miljoner kronor och Rallye Design-paketet, med tvåtonslack inspirerad av vinnarbilen från 1984, kostar ytterligare 271 000 kronor.
Bilen kan beställas nu, med leveransstart till våren. Men med en produktion som är begränsad till 2 500 exemplar lär bilen bli en ovanlig syn på vägarna.
Singer han före
Porsches egen Dakar-modell lanseras knappt två år efter att Singer, ett företag som specialiserat sig på så kallade restomod-byggen av gamla 911-bilar, visade upp sin Singer ACS – även den ett ökenrally-inspirerat specialbygge. Strax efter att den bilen presenterades stämdes företaget av Porsches jurister för varumärkesintrång, vilket fick dem att plocka ned alla bilder på bilen från sin hemsida.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 17 november 2022 John Jag bor i en stad där…
- 17 november 2022 Axa har uppenbarligen aldrig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.