Blicken dras direkt till den nya växelväljaren som ser ut som en rakapparat från Braun i miniatyr och ersätter den gamla modellens rejäla spak. Med den väljer man R, N eller D. Två separata knappar aktiverar P-läget och manuellt läge i växellådan, så vad man ska med spaken till är otydligt. Varför inte knappar till alla växellägen?
Manuell växellåda med sju växlar kommer framöver, men lyser än så länge med sin frånvaro och det gör 992 till den första 911-generationen att lanseras uteslutande med dubbelkopplingslåda. Nu med åtta växlar och av samma typ som i Panamera, det vill säga en ZF-utvecklad låda med plats för elmotor. En 911 Hybrid kommer med allra största säkerhet inom kort.
Startvredet sitter tack och lov på sin vanliga plats till vänster om ratten. När det vrids om sparkar boxersexan igång med en hög och raspig ton. Ett snabbt ryck i rakapparaten och växeln hoppar i, sen är det bara att köra. Och som den går! I en Porsche 911 är det sällan motorn som står i fokus och så är det inte här heller. Det som imponerar omedelbart är styrningen och framhjulens grepp i asfalten. Styrkänslan är aningen tyngre än tidigare, superdirekt utan att vara nervös och med en vägkänsla som är svår att hitta i någon annan bil med elservo. Den är förtroendeingivande och stabil i alla hastigheter och de gamla Porscharnas ökänt lätta framvagnsegenskaper är minnen blott.
"Med vingen uppfälld ser bilen lustig ut, som om den åker med motorluckan öppen."
Nytt är också att tvåhjulsdrivna Carrera är lika bred över höfterna som fyrhjulsdrivna Carrera 4S, av ingen annan orsak än att man inte fick till det designmässigt med en kaross som var smalare över baken. Alla modeller har dessutom samma uppfällbara vinge som sveper över hela bakändens bredd. Med vingen uppfälld ser bilen lustig ut, som om den åker med motorluckan öppen.
Under luckan finns förstås en motor, med relativt små förändringar jämfört med föregångaren. Det är en sexcylindrig boxermotor på 3,0 liter med dubbla turboaggregat, elektroniskt styrd wastegate-ventil och ett nytt insugssystem. I Carrera S-utförandet ger motorn 450 hästkrafter, mot tidigare 420. Standardmodellen Carrera har ryckt upp sig från 370 till 385 hk. Oavsett vilken man väljer får man en bil som är mer än snabb nog. Carrera S Cabriolet klarar 0–100 km/tim på 3,7 sekunder. Om ”vanliga” Carrera S är så snabb kan man undra hur de kommande Turbo- och GT3-modellerna ska bli.
Bortsett från priset, som är ännu lite högre än tidigare, och den tillkrånglade förarmiljön är nya 911-generationen en fullträff. Mer kompetent, och minst lika underhållande som sin föregångare är den fortfarande en kraft att räkna med.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911 Carrera S Cabriolet?
Pris, från kr: 1 285 000.
Säljstart: Nu
Mått, cm: L 452/B 185/H 130.
Bagagevolym, l: 132 fram, 163 bak med fällda säten.
Tjänstevikt, kg: 1 660.
Motor: Sexcylindrig bensin, turbo, volym 2 981 cm3, max effekt 450 hk vid 6 500 v/min, max vridmoment 530 Nm mellan 2 300–5 000 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 306 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,7 s.
Deklarerad förbrukning: 10,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 244 g/km.
Konkurrenter: Audi R8 Spyder, Jaguar F-Type Cabriolet, Chevrolet Corvette Cabriolet, Mercedes-AMG GT Roadster.
Plus: Enorma prestanda, styrkänsla.
Minus: Tillkrånglad förarmiljö.
Vad nytt? Cabrioletversionen av nya generationen Porsche 911.
För vem? Sportbilsentusiasten med solbehov.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.