Bilar från Polen och Norge passerar ofta vid betalstationerna i Sverige.
Transportstyrelsen släpper statistik på mest frekventa utländska nationaliteterna i trängselskattesystemen.
Förra året gjordes sammanlagt 6 miljoner skattepliktiga passager av utländska fordon i trängselskattesystemen i Göteborg och Stockholm och totalt debiterades drygt 14,9 miljoner kronor trängselskatt. I dagsläget kan trängselskatt debiteras i cirka 60 procent av fallen.
Vanligaste utländska bilar i Göteborgs vägtullar var norska, polska och tyska, medan det i Stockholm var polska, estländska och finländska fordon.
Sedan början av 2015 är även fordon registrerade utomlands skyldiga att betala trängselskatter i Stockholm och Göteborg samt infrastrukturavgifter i Motala och Sundsvall. Transportstyrelsen har inte tillgång till utländska fordonsregister, därför har man anlitat Företaget ParkTrade Europé som på uppdrag av Transportstyrelsen letar upp uppgifter om fordon och ägare, samt hanterar avisering och betalning.
Diskutera: Vad tycker du om systemet att debitera trängselskatt för utländska fordon?
Vanligaste utländska bilar i Göteborgs vägtullar var norska, polska och tyska, medan det i Stockholm var polska, estländska och finländska fordon.
Sedan början av 2015 är även fordon registrerade utomlands skyldiga att betala trängselskatter i Stockholm och Göteborg samt infrastrukturavgifter i Motala och Sundsvall. Transportstyrelsen har inte tillgång till utländska fordonsregister, därför har man anlitat Företaget ParkTrade Europé som på uppdrag av Transportstyrelsen letar upp uppgifter om fordon och ägare, samt hanterar avisering och betalning.
Diskutera: Vad tycker du om systemet att debitera trängselskatt för utländska fordon?
Vanligaste nationaliteterna i Stockholm
Land + Procentuell andel av de utländska passagerna:
1. Polen, 21,5%
2. Estland, 13,8%
3. Finland, 13,5%
4. Litauen, 10,7%
5. Tyskland, 8,9%
6. Lettland, 8,4%
7. Norge, 3,9%
8. Danmark, 2,9%
9. Frankrike, 2,1%
10. Åland (Finland), 1,6%
Vanligaste nationaliteterna i Göteborg
Land + Procentuell andel av de utländska passagerna:
1. Norge, 20,8%
2. Polen, 18,1%
3. Tyskland, 14,2%
4. Danmark, 13,8%
5. Litauen, 5,3%
6. Bulgarien, 4,1%
7. Nederländerna, 3,9%
8. Lettland, 3,7%
9. Estland, 2,3%
10. Rumänien, 2,0%
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker inte om systemet med att debitera trängselskatt över huvud taget.
För de länder som är mest frekventa i Göteborg borde det väl inte var några större problem , men vad blir nettoeffekten av debiteringarna för övriga länder efter att bolaget har försökt få in pengarna, kostar det inte mer än det smakar?
Om någon måste betala så är det väl rättvist om alla gör det. F.ö. I byn där jag bor behöver vi inte betala någon trängselskatt.
När jag kör i Norge måste jag betala "bompeng" avgift. Varför skall inte norrmännen betala här?
Peas, i Norge är det en avgift för att finansiera utbyggnad av infrastruktur, d. v. s. göra så att fler fordon ska kunna använda aktuell väg, det är väl inte avsikten med trångselskatten?
MVH AL, du kan se det på "polishen" åxå.
58% av utländska bilarna kommer från Baltikum i Stockholm.. Rätt mycket. Skulle vara intressant att se den totala siffran och hur mycket pengar som går förlorat av staten per land som vars förare slipper undan.
Finland finns ju existerande samarbete om indrivning vad jag förstått..
Självklart så ska alla utrikesbilar betala skatt som alla andra, tex när jag är i Frankrike och kör så blir det ganska så dyrt när dom har betalvägar men är ju en självklarhet även för mig när jag är där och kör, jag nöter ju på vägarna lika mycket som alla andra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.