Nästa artikel
Trängselavgift för utländska fordon svår att driva in
Nyheter

Trängselavgift för utländska fordon svår att driva in

Publicerad 6 juli 2015 (uppdaterad 6 juli 2015)
Svårt att hitta utländska fordonsägare.
Trängselavgiften i Göteborg och Stockholm gäller sedan ett halvår även utländsk trafik. Men Transportstyrelsen har haft stora problem att få in avgifterna.
Den förra regeringens beslut om att trängselavgiften även skulle gälla utländska fordon trädde i kraft i januari. Sedan dess har utlandsregistrerade fordon passerat vägtullarna i Göteborg och Stockholm över två miljoner gånger, enligt Transportstyrelsens statistik som Svenska Dagbladet tagit del av.
 
Men det är bara hälften av alla berörda utländska fordonsägare som fått en avisering om att de måste betala trängselavgift. Detta beror på att Transportstyrelsen tvingats utföra en stor del av arbetet som krävs för att få fram namn och adress bakom en utländska registreringsskylt manuellt.
 
– Den första fasen har varit jättejobbig i det här. Men vi får allt fler avtal med andra länders fordonsregister. Det automatiseras i högre grad och vi får bättre mjukvara, säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen till Svenska Dagbladet.
 
Diskutera: Tycker du att det är rätt att kräva trängselavgift av utländska fordonsägare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-06 08:33
Bortom

Undrar vad allt dessa merarbete kostar? Förmodligen AVSEVÄRT mer än det smakar. Att manuellt ta reda på en utländsk adress kan ta nån timme (a´la 250kr)... för att driva in 10 kr! Vansinne.

#2 • Uppdaterat: 2015-07-06 09:03
Peugeote-Pär

Självklart så ska fordon från utlandet betala för sig... Tycker även att dom ska betala för att få köra på alla Svenska motorvägar.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-06 10:19
Janerikbengtsson

Vad synd att det ska vara så svårt, jag menar ett eu fordon borde man ju kunna lokalisera på 3 sek

#4 • Uppdaterat: 2015-07-06 20:27
crylen

Att hälften gått spåra och fått sin avisering betyder förmodligen att resten av bilarna är falskskyltade , de vimlar ju av utlandsreggade bilar och bussar i Sverige och många av dom ser inte ut som skulle klara en besiktning .

#5 • Uppdaterat: 2015-07-06 21:43
a128

Lägg ned skiten, fordons och bränsleskatterna är tillräckligt höga

#6 • Uppdaterat: 2015-07-06 22:49
Bilräven

Lägg ner "indrivningen"!
Turisterna genererar mer skattepengar till staten genom alla inköp de gör ändå. Ta en tia från den summan istället.
Så var den problematiken löst - nästa...

#7 • Uppdaterat: 2015-07-07 22:02
RobertSt2

Enda chansen är att sätta upp bommar. Som fälls ned för varje billist, som får betala för sig för att komma vidare, eller rikta om honom/henne till att köra en annan väg. Köerna lär ju bli enorma, men det är väl bra; var det inte TRÄNGSEL-skatt? Ju längre köer dess färre kommer att vilja vänta och åker därmed inte in och orsakar trängsel. Eller var detta egentligen bara ett ytterligare sätt att pungslå bilister?
Då kan utlänningarna betala med betalkort och köra vidare. Även svenskar skall givetvis kunna betala med kort. Eller så tänkte man på det här när man installerade systemet men tänkte såhär: detta är ju gjort för Svenskar så huruvida utlänningarna kommer förbi det det struntar vi i...

#8 • Uppdaterat: 2015-07-07 22:02
RobertSt2

Enda chansen är att sätta upp bommar. Som fälls ned för varje billist, som får betala för sig för att komma vidare, eller rikta om honom/henne till att köra en annan väg. Köerna lär ju bli enorma, men det är väl bra; var det inte TRÄNGSEL-skatt? Ju längre köer dess färre kommer att vilja vänta och åker därmed inte in och orsakar trängsel. Eller var detta egentligen bara ett ytterligare sätt att pungslå bilister?
Då kan utlänningarna betala med betalkort och köra vidare. Även svenskar skall givetvis kunna betala med kort. Eller så tänkte man på det här när man installerade systemet men tänkte såhär: detta är ju gjort för Svenskar så huruvida utlänningarna kommer förbi det det struntar vi i...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.