Från och med årsskifte gäller trängselskatterna i Sverige även för utländska fordon.
De nödvändiga ändringarna i lagen har nu trätt i kraft och utländska fordonsägare ska nu betala trängselskatter på samma sätt som svenskar. Alla utlandsregistrerade fordon med en totalvikt under 14 ton ska betala samma avgifter som tidigare bara gällt svenskregisrerade fordon. Transportstyrelsen har för att genomföra detta upphandlat en aviseringspartner som ska distribuera räkningarna till rätt personer.
Diskutera: Tror du att det kommer att fungera att kräva trängsrlskatt av utländska fordon?
Diskutera: Tror du att det kommer att fungera att kräva trängsrlskatt av utländska fordon?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur skall man kunna driva in dessa pengar? Har svenska myndigheter tillgång till utländska registreringar?
Funkar det för Norrmän och Italienare att skicka inbetalningskort över gränsen så kan väl vi, vad skall vara problemet?
Peter, akta dig - alla myndigheter i Europa samarbetar för att driva in skatter och avgifter. Det gäller också Polen, även om man kan ifrågasätta med vilket engagement dom jagar sina långtradare.
Det var ju hål i huvet att inte fixa detta från början. Jag hoppas att Transportstyrelsen lagt ut entreprenaden på %-basis, så att entreprenören har morot - då fixar dom det.
Vad gäller då för fordon över 14 tons totalvikt? Betalar de redan trängselskatt eller varför är de undantagna? I Göteborg dräller det ju av dessa på E6 och E20. Om de betalar någon annan vägavgift eller vägskatt sedan tidigare kan väl inte den inkludera trängselskatten? Och hur blir det för ala norska turister som passerar Göteborg en eller två gånger per år, det är väl en sak att kräva en svensk på en 8- eller 13-krona men en norrman som ska betala max 44 kr per år hur löser man det, kommer aviseringspartnern att sköta det så att det blir 500 kr i förseningsavgift på stört.
Jag kör i Norge då och då och får räkningar med post (från ett företag i England!) efter någon månad.
Så funkar det för Norge så borde det väl göra det för Sverige ågg.
Trängselskatten gäller väl även lastbilar utan viktgräns. Bussar över 14 ton är undantagna.
Jag säger bara ÄNTLIGEN, men hur komma åt alla utländska lastbilar, men det kanske kan gå med hjälp av något EU.direktiv , där vi har tillgång till utländska bilregister.
"Hur skall man kunna driva in dessa pengar? Har svenska myndigheter tillgång till utländska "registreringar?"
God fråga. Vi har ju läst om utländska chaufförer med en rad olika identiteter/körkort.
Kanske likadant med ägarskapet och skyltarna?
Finns inga som helst problem att ta ut avgift för utländska fordon. i alla fall de som är registrerade inom Eu Detta har fungerat i minst 10 år, kanske 20 för trafikbrottsböter.
Ett bra system för oss svenskar är att begära elektronisk faktura. Då kommer räkningen automatiskt till din bank och du får en bekräftelse per post. Ingen risk att glömma inbetalningen som kan tyckas liten för enstaka resor men ändå räcker för hot om straffavgift. Man kommer aldrig undan ändå så det är bäst att göra det så enkelt som möjligt för sig själv.
Någonting som norrmännen har gjort i minst 20 år, så varför skulle vi inte kunna??
Inte en minut för tidigt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.